Češi se na dovolenou nejčastěji vydávají autem. Co podceňují? Plánování, pojištění a únavu za volantem

Letní dovolenková sezóna je za dveřmi a podle aktuálních statistik se většina Čechů na cesty po Evropě stále vydává autem – volí ho téměř polovina cestujících. Ačkoliv je tento způsob cestování flexibilní a často ekonomičtější, nese s sebou i řadu rizik, která mnozí podceňují – od neúplné výbavy vozidla, přes chybné pojištění až po neznalost pravidel silničního provozu v navštěvovaných zemích.

Odborníci proto doporučují důslednou přípravu, která může předejít nepříjemným komplikacím i vysokým výdajům.

Češi na cestách: Itálie, Chorvatsko, Slovensko

Podle údajů Českého statistického úřadu podnikli Češi v roce 2024 téměř 800 000 cest do Itálie a přibližně 785 000 do Chorvatska. Obě země patří mezi nejoblíbenější destinace pro letní dovolenou. Na kratší pobyty Češi nejčastěji vyrážejí na Slovensko – v roce 2024 šlo o více než 450 000 cest.

Podle průzkumu Skupiny Klik.cz je auto nejčastějším dopravním prostředkem pro cesty do zahraničí – využívá ho 48 % lidí, zejména ve věku 27–44 let. Dálková letadla jsou až na druhém místě (35 %). Kromě finanční úspory lidé při cestování autem oceňují možnost vzít s sebou více věcí a nezávislost při pohybu po místě dovolené. Auto dává rodinám svobodu – nejsou závislí na veřejné dopravě, mohou jet vlastním tempem, udělat si zastávky podle potřeby, a v cílové destinaci se snadno přesunou na výlety či pláže.

Technický stav vozidla a důležité doklady

Jedním z nejčastějších přešlapů před cestou je podcenění kontroly technického stavu vozidla. V mnoha případech lidé nevěnují dostatečnou pozornost opotřebeným pneumatikám, nedolité brzdové kapalině nebo nefunkčním světlometům. Před dlouhou cestou odborníci doporučují nechat auto alespoň orientačně zkontrolovat v servisu.

Kromě technického stavu vozidla je potřeba ověřit platnost všech dokladů – nejen pasu a občanského průkazu, ale i technického průkazu vozidla a tzv. zelené karty (dokladu o povinném ručení), kterou už u nás řidiči nemusí vozit u sebe, ale za hranicemi tato povinnost stále platí“, říká Karel Šultes, ředitel produktu a datové analýzy Skupiny Klik.cz. V některých zemích (např. Turecko, Albánie nebo Srbsko) se může hodit i mezinárodní řidičský průkaz. Pokud jedete půjčeným autem, je nezbytné mít souhlas majitele vozidla, nejlépe v angličtině.

Užitečné je přibalit i evropský formulář pro záznam o dopravní nehodě – usnadní komunikaci s policií i pojišťovnou. A přestože ho mnozí podceňují, může zásadně ovlivnit řešení pojistné události.

Pojištění a asistenční služby: častá neznámá

Jednou z nejzásadnějších oblastí, kde Češi chybují, je pojištění, a to jak cestovní, tak pojištění vozu.. Podle průzkumu Skupiny Klik.cz si jen 58 % lidí sjednává cestovní pojištění při každé cestě do zahraničí. Mezi nejčastější důvody, proč si lidé cestovní pojištění neuzavřou je, že zapomenou (22 %) nebo pocit, že je zbytečné (25 %).

U pojištění vozidla často spoléhají pouze na základní povinné ručení. To však nestačí. „Řada klientů neví, že asistenční služby nejsou automatickou součástí všech pojistných produktů. U základního povinného ručení může být rozsah asistence velmi omezený – například se nevztahuje na poruchu vozidla, ale jen na nehodu. Pokud jejich povinné ručení či havarijní pojištění auto asistenci zahrnuje, doporučujeme ještě ověřit přesné podmínky plnění, územní platnost a případné výluky. Pokud asistenci nemají, mohou si sjednat cestovní pojištění ve variantě ‚cesta autem‘, která potřebná rizika pokryje,“ radí Šultes.

Vhodné je také zvážit připojištění právní pomoci nebo náhradní dopravy v případě poruchy vozidla. Tyto doplňkové služby se vyplatí zejména při delších cestách nebo v méně dostupných lokalitách.

Dopravní předpisy se liší

I v rámci EU existují překvapivé rozdíly. Například v Itálii může být v létě pokutováno použití zimních pneumatik, v Rakousku nebo Portugalsku není povoleno používat palubní kameru. V některých zemích platí pro začínající řidiče přísnější limity rychlosti nebo zákaz tažení přívěsů. Ve Francii existují tzv. ekologické zóny, do kterých se bez registrace nesmí vjet.

Odlišnosti jsou i v povoleném množství alkoholu v krvi, povinné výbavě vozidla nebo pravidlech pro cyklisty. Na Kypru, Maltě či v Irsku se navíc jezdí vlevo.

Přehledné informace poskytuje například autoklub ÚAMK nebo české zastupitelské úřady v daných zemích.

Plánování trasy, únava a vybavení

Dlouhé cesty, často přes noc nebo po dálnicích, vyžadují nejen pečlivé plánování, ale i realistický odhad fyzických a psychických sil řidiče. Častou chybou je podceňování únavy. Například, BESIP upozorňuje, že se nejvíce nehod z únavy stává nad ránem mezi 1. a 4. hodinou, nebo na konci cesty, kdy už se řidič těší do cíle a ztrácí koncentraci.

Odborníci doporučují naplánovat trasu tak, aby umožňovala pravidelné přestávky – ideálně každé 2–3 hodiny. Pomoci může i střídání řidičů, a pokud to není možné, pak krátké fyzické přestávky, během nichž se řidič protáhne nebo na chvíli zavře oči.

Ve vozidle by nemělo chybět tažné lano, reflexní vesty pro všechny cestující, pracovní rukavice a základní nářadí. Před cestou je vhodné zkontrolovat i stav autolékárničky a mít s sebou dostatek pití, zejména při cestách v horkém počasí.

 

Autor: Ondřej Daňa  

Zdroj: Klik.cz, autojournal.cz

Foto: Shutterstock

X
1227 logo
Položky označené hvězdičkou (*) jsou povinné.