Souhrnně bychom systémy pomáhající předcházet kolizím mohli zařadit do pytle jménem asistenty, kam patří ještě další desítky funkcí. Kdekdo z těchto pomocníků není nadšený, protože někteří jsou opravdu extrémně otravní a hlavně nepřesní (třeba hlídač rychlosti).
Ale pak tu máme systémy, za které budete děkovat vývojářům ve chvíli, kdy správně a adekvátně zasáhnou. Blíže nám tyto pomocníky představila mladoboleslavská Škoda Auto.
Hlídač dění vpředu
Prvně jde o systém hlídání provozu před vozidlem, ve škodovkách pojmenovaný Front Assist. Tento systém má za úkol zabránit čelnímu nárazu nebo co nejvíc snížit následky neodvratné kolize.
Typicky začne upozorňovat nebo zasahovat (brzdit) tehdy, když se řidič nevěnuje řízení (nebo si to systém myslí) a blíží se k nějaké překážce, ať už statické, nebo dynamické.
Druhý častý případ je, když před vozidlo náhle vstoupí chodec nebo před něj vjede cyklista. V krajní nouzi umí systém auto natvrdo zastavit.
Asistenční systémy nejsou bezchybné a obvykle nechápou kontext situace. Z toho důvodu mohou inicializovat falešné poplachy nebo zásahy.
Nejde však o bezchybného pomocníka, jemuž se nevyhnou falešné poplachy nebo plané zásahy (vůz například zmatou stísněné prostory nebo objížděné auto). Z toho důvodu jde u některých vozidel nastavit citlivost tohoto systému.
Zajímavé je i tvrzení automobilky, že podle průzkumů (neuvádí jakých) umí nouzové brzdění zabránit až polovině nehod.
Parkovací dohled
Kdo současné moderní vozy řídí, tak ví, že když parkujete nebo jedete kolem blízké překážky trochu svižněji, může váš postup přerušit tvrdá autonomní brzda.
Ultrazvukové senzory (nebo kamery u Tesly) tímto předchází nechtěným kolizím při manipulaci s autem, což opět může vést k falešným zásahům. Typicky jde třeba o couvání k vysoké trávě nebo obrubníku. Jenže systém zasáhne i tehdy, když třeba v zrcátku neuvidíte tu velkou dodávku za vámi.
Škodovka uvádí, že systém samočinného brzdění nezasahuje pod bezpečnou rychlost 1,5 km/h. Nabádá tedy k maximální opatrnosti.
„Nouzové brzdění může být náhlé, ale je známkou potenciálního nebezpečí. V manévru doporučujeme pokračovat jen v případě, že jste si jisti, že ho bezpečně zvládnete,“ konstatuje Petr Pořízka z vývojového oddělení automobilky.
Navíc nesmíte zapomenout, že i ve vysoké trávě mohou být ukryty překážky (betonový sloupek, kámen), ale vždy myslete i na zpětná zrcátka. Systém rovněž může zasáhnout v případech těsného objíždění překážek vpředu nebo když se příliš (a rychle) přiblížíte například k lampě/sloupku z boku (odbočujete do parkovací garáže).
Andělé záchranáři
V moderních škodovkách (ale i v dalších modelech jiných značek) najdete šestici andělů strážných, jejichž úkolem je zabránit malým, ale i velkým nehodám. Potenciálně vám tedy zachrání jak plechy, tak klidně život.
Parkovací senzory s automatickým brzděním: Parkovací senzory standardně dávají řidiči informaci o blížící se překážce, pokud však nezabrzdí včas, funkce automatického brzdění dokáže zabránit nárazu.
Automatické nouzové brzdění při couvání: Rizikové situace často vznikají při couvání, například při vyjíždění z nepřehledné řady aut. Pokud se blížící se vozidlo, cyklista či třeba chodec objeví v nebezpečné vzdálenosti, vůz umí sám zastavit.
Front Assist a antikolizní asistent: Zasáhne v případě hrozící čelní srážky. I za snížené viditelnosti dokáže detekovat třeba neosvětlené chodce či cyklisty.
Asistent při odbočování: Je součástí systému Front Assist a zasáhne, pokud například při odbočování na křižovatce hrozí srážka s vozem v protisměru.
Multikolizní brzda: V případě spuštění airbagů se aktivují brzdy, aby vůz po nehodě co nejdříve zastavil a zůstal stát, čímž se zabrání dalším nárazům nebo odrazu třeba do protisměru.
Nouzový asistent: Auto samo zastaví, aktivuje výstražná světla a odemkne dveře, když systém adaptivního vedení v pruhu zjistí, že řidič i přes výstražné signály nemá ruce na volantu. Příčinou může být například náhlá zdravotní indispozice.
K tomu víme, že třeba vozidla značky Volkswagen nebo BMW umí v případě takové indispozice samočinně vytočit tísňovou linku a odeslat svoji polohu.
Většina asistentů je prozatím vypínatelná, nicméně některé musíte deaktivovat po každém startu, s čímž se každá automobilka poprala po svém. A přesto, že nás systémy mohou za volantem kolikrát otravovat, rozhodně je oceníme ve chvílích, kdy správně a adekvátně zasáhnou.
Autor: Jan Majurník
Zdroj: garaz.cz