Dálnici D35 stíhají nové trable. Rozhodnutí ministerstva posouvá čekání na 11 let

Česko je zemí mnohdy neuvěřitelných příběhů a platí to i pro tuzemské dálnice.

Dálnice D35 patří mezi nejproblematičtější místa v české dálniční síti a v podstatě neuplyne měsíc, aby se neobjevil na jednom z chystaných úseků nějaký zádrhel či spor, kvůli němuž se realizace dále odkládá.

Kupříkladu již letos se mělo začít stavět v úseku ze Starého Města do Mohelnice s navazujícím úsekem z Opatovce do Starého Města. Celkem 35 km dlouhá stavba už má dokonce prakticky vyřízené výkupy pozemků. V případě prvního jmenovaného úseku stoprocentně, v případě druhého zbývají dvě procenta. Přesto stavba nemůže začít.

Metoda PPP

Důvodem dalších odkladů je dřívější rozhodnutí ministerstva o tom, že dálnice vznikne metodou PPP. Metoda PPP znamená, že dálnici postaví a bude následně provozovat soukromé sdružení, jemuž bude stát postupně daný úsek splatí a poté si ho vezme pod sebe. „Máme vykoupeny všechny potřebné pozemky a po dokončení aktuálního výběru koncesionáře (dodavatele) předpokládáme příští rok zahájení stavby formou PPP projektu,“ uvádí ŘSD na sociální síti X.

Nejedná se o první projekt, který vzniká metodou PPP. První použití soukromého sdružení pro výstavbu a provozování proběhlo na části dálnice D4. Ačkoli je metoda PPP pro stát velice výhodná z hlediska vstupních investic, z pohledu realizace znamená větší komplikace v časovém plánu. Výběr takzvaného koncesionáře, jenž bude za stavbu a provoz odpovědný, totiž trvá déle, než pokud se stát pouští do investice sám a hledá pouze realizátora stavby. Ačkoli se tak mělo dle původního plánu začít stavět ještě letos, nyní nový infoleták předpokládá začátek výstavby v roce 2026.

Stále se pracuje

To nicméně neznamená, že by území 35 km určené pro dva nové úseky leželo ladem. V obou úsecích, jichž se výstavba dálnice týká, je prováděn archeologický průzkum. Zároveň probíhá výběrové řízení na koncesionáře, kam se již dříve dostali čtyři soutěžící. Vítěz soutěže bude mít na starost provoz a údržbu 52 kilometrů dálnice v průběhu 25 let z Litomyšle až do Mohelnice. Poté celý úsek předá státu. Podmínkou je, že úsek v době předání bude v bezvadném stavu.

Pakliže se s výstavbou úseků začne až v příštím roce, dokončení a otevření úseku by se řidiči měli dočkat v roce 2029. Alespoň takový je aktuální plán zveřejněný Ředitelstvím silnic a dálnic. Od prvního záměru projektu, jenž byl schválen v září 2018, by tak v případě dokončení v roce 2029 uplynulo neuvěřitelných 11 let. Ačkoli byl záměr projektu schválen v roce 2018, územní rozhodnutí padlo až v prosinci 2022, přičemž již v srpnu 2022 byl úsek vybrán do vládního projektu PPP. Stavební povolení bylo vydáno v červenci 2024. Předpokládaná celková cena úseků z Opatovce do Starého Města a ze Starého Města do Mohelnice je více než 33 miliard korun bez DPH.

Autor: Petr Semecký

Zdroj: autoweb.cz

X
1227 logo
Položky označené hvězdičkou (*) jsou povinné.