Dieselům zvoní v Česku umíráček. Zájem o naftové motory rapidně klesl

Zdá se, že naftové motory jsou skutečně burácivým hlasem minulosti

Ačkoli si tuzemský automobilový trh může gratulovat, když se celkové prodeje nových vozidel zvedají, fanoušci dieselů nemají dobré spaní. Jejich oblíbený typ pohonu totiž klesá na historické minimum, které není na chlubení. Začněme však pozitivními zprávami.

Registrace nových vozidel a tudíž i jejich prodeje vzrostly od startu roku o 4,87 procenta. To jsou velice příjemná čísla. Obzvlášť když je duben roku 2025 meziročně lepší o 8,6 procent. Dominantním pohonem na trhu zůstává ten benzinový, který má v nových vozidlech podíl 67,57 procenta, což představuje 54 676 vozidel z celkového počtu prodaných 80 912 kusů automobilů.

Zájem o diesel klesá

Co už tak příjemné není, jsou čísla vozidel s dieselovými motory. Ta se v letošním roce (tj. v počtech za první 4 měsíce roku) drží na necelých 21 procentech. Velmi špatná jsou pak dubnová čísla, která poprvé v historii padla pod hranici 20 procent na hodnotu 18,77 %. Nejprodávanějším výrobcem vozidel s naftovým pohonem je Škoda s téměř 7300 kusy. Následují vozy Mercedes-Benz, Volkwagen, BMW a Audi. Škodovka byla nejprodávanější i v dubnu. Registrovalo se 1530 aut s naftovým pohonem. Benzinový pohon mělo u téže značky pod kapotou 5368 nových registrovaných vozidel.

Prodeje dieselů dlouhodobě klesají, byť najdeme různé meziroční výkyvy. Loni se prodalo téměř 25 procent vozidel s naftovým pohonem. O rok dříve to bylo o procento více. V roce 2021 dokonce 28,63 procenta a v roce 2018 činil podíl přes 32 procent. Mimochodem, v roce 2010 se prodalo téměř 40 procent všech prodaných vozů právě v naftovém provedení. Benzin tehdy mělo 57,55 % aut.

Roli hrála i aféra Dieselgate

Pokles prodeje dieselových pohonů nastal mimo jiné po aféře zvané Dieselgate ze září 2015. Tehdy se ukázalo, že automobilka Volkswagen nasadila do aut s dieselovými motory TDI software, který dočasně snižoval množství vznikajících oxidů dusíku do vzduchu, aby vozidla splnila zákonný limit emisí. Automobilka se k falšování emisních testů přiznala o 2 roky později a údajně za urovnání skandálu zaplatila 4,3 miliardy dolarů. Postupem času se ukázalo, že podváděly i další automobilky.

Dieselům ubližují i další faktory. Jednak je vozidel s tímto pohonem nabízeno méně, jednak se poptávka zákazníkům čím dál více přesouvá k hybridům, jež jsou však v kombinaci s benzinovými motorovými jednotkami. Zároveň nelze přehlížet ani vzrůstající počet elektromobilů, byť se stále bavíme o jednotkách procent. V dubnu počet registrovaných vozů s elektrickým motorem dosáhl zhruba šestiprocentního podílu na trhu. V zahraničí už mnohdy elektrovozidla v registracích překonala právě naftové automobily.

Roste elektro i hybridy

Zvýšený zájem o alternativní pohony jasně prokazují data Svazu dovozců automobilů, podle nichž za první čtyři měsíce roku jiné než benzinové a naftové vozy pořídilo meziročně o téměř 30 procent zákazníků více. V případě elektromobilů jde o nárůst o 131,45 %, u hybridů se bavíme o meziročních 20,5 procentech.

 

Autor: Petr Semecký

Zdroj: autoweb.cz

X
1227 logo
Položky označené hvězdičkou (*) jsou povinné.