Dokončení dálnice D1 proběhne ještě letos. Po 54 letech známe datum zprovoznění

Desítky let vyhlížené dokončení dálnice D1 se blíží. Ředitelství silnic a dálnic potvrdilo datum

Čekání je u konce

Zdá se to neuvěřitelné, ale po dlouhých 54 letech se řidiči skutečně dočkají kompletního dokončení dálnice D1. To samozřejmě neznamená, že by se na klíčové spojnici neprováděly opravy a doprava byla zcela bezproblémová. Završí se však desítky let dlouhé budování, jež se aktuálně finišuje u Přerova.
D1 je dálniční trasou sahající z Prahy do Bohumína a následně na polské hranice. Aktuálně posledním úsekem je část mezi Říkovicemi a Přerovem, který z druhého jmenovaného města vyvede tranzitní dopravu.

Pro Přerov jde o ohromný průlom v dopravě. „Silnice, které procházejí městem a slouží jako náhradní tranzitní trasa mezi Prahou a Ostravou, čelí dlouhodobě enormnímu zatížení. To má zásadní dopady na životní prostředí, bezpečnost i kvalitu života obyvatel. Zprovoznění dálnice umožní odklon těžké dopravy mimo obydlené části, zlepší napojení Přerova na nadřazenou dopravní síť a vytvoří podmínky pro další rozvoj města i celého regionu,“ zdůrazňuje náměstek přerovského primátora Tomáš Navrátil.

 

https://youtu.be/Bc2Hk80PXkI

 

Pokládka betonu a asfaltu

Ředitelství silnic a dálnic již dříve naznačovalo, že 19. prosinec je pravděpodobným datem uvedení do provozu. Až nyní však datum definitivně potvrdilo a tím zamítlo jakýkoli další odklad. Definitivní potvrzení padlo po kontrole v průběhu června, kdy už na stavbě probíhala finální pokládka cementobetonového krytu, k jejímuž dokončení dojde ještě během léta. „V tuto chvíli jsou všechny mostní konstrukce prakticky hotové a začalo se s pokládkou finálního povrchu. Na deseti kilometrech dálnice bude v poměru padesát na padesát položen beton a asfalt,“ popisuje blíže situaci mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl.

Pokud stavbařům přeje počasí, dokáží být při betonování nesmírně efektivní a postupovat rychlostí až půl kilometru denně. K tomu jim napomáhá mobilní betonárka, jež je na stavbě přímo dostupná. Cementobetonová vrstva, jež by měla být ideálně dokončena do konce července, má životnost 30 let. Poté se bude do konce listopadu pokládat asfaltová vrstva.

Dokončení a rozšíření

Dálnice D1 je nejstarší a nejdelší dálnicí na českém území, jejímž záměrem je propojit Prahu, Brno, Ostravu a česko-polskou hranici. Na hranici s Polskem na D1 navazuje tamní dálnice A1. Původní záměr byl ještě o fous ambicióznější. D1 měla být totiž dopravní osou celého československého státu. Prvním otevřeným úsekem se v roce 1971 stala část dálnice mezi Prahou a Mirošovicemi. Ředitelství silnic a dálnic v současnosti rovněž pracuje na rozšiřování některých úseků D1, které skončit do roku 2032.

Autor: Petr Semecký

Zdroj: autoweb.cz

X
1227 logo
Položky označené hvězdičkou (*) jsou povinné.