Jak rychle ochladit interiér rozpáleného vozu? Výheň vyvětrá průvan

Auto zaparkované na přímém slunci předznamenává nepříjemný zážitek pro řidiče i pasažéry. Vůz, uvnitř kterého je interiér rozpálený jako trouba či gril, k vyjížďce rozhodně neláká. Jak jej tedy spolehlivě ochladit a rychle vyvětrat? Zaručenou metodu, podloženou fyzikou, představuje britská vědkyně.

Ani šampion v těžké váze vám nedá takovou ránu, jakou pocítíte, když v létě otevřete dveře svého vozu, odstaveného na sluncem prohřátém parkovišti. Byť byste byli těmi nejpravověrnějšími milovníky saunování, stejně budete k nástupu do pořádně rozpálené kabiny chvilku sbírat síly.

Není divu. Pokud je vně vozu třicet stupňů Celsia, může za půlhodinku vystoupat teplota uvnitř na pouštních padesát stupňů. A v extrému, po celém dni prohřívání karoserie na sluníčku, se může vzduch v uzavřené kabině rozehřát na obtížně představitelných sedmdesát. To je klima, které by nevydýchal ani velbloud.

Co s tím? Zapnout klimatizaci a zajít někam na kávu, než se podmínky uvnitř vozu opět stanou snesitelné? Pravdou je, že právě tento recept, který sází na vaši trpělivost a účinnou klimatizaci, je skutečně tím nejefektivnějším opatřením. Ne vždy je však realizovatelné.

Třeba proto, že někam pospícháte. Nebo proto, že klimatizace ve vašem automobilu si přes prázdniny vzala dovolenou.

Právě tehdy možná doceníte sílu doporučení, které skrze sociální sítě do světa šíří Hannah Fry.

Kdo? Že je to profesorka z univerzity v Cambridge, kde přednáší matematiku; je odbornicí na proudění kapalin, a že se počítá k významným popularizátorům vědy na Instagramu, asi není v momentu, kdy vaše auto připomíná rozpálenou troubu, tolik podstatné.

Zmíněná dáma s talentem pro syrovou vědu a sociální média vás totiž vybízí k tomu, abyste klima ve svém voze vyladili nuceným větráním.

Průvanem.

Zvedá se vítr

Zní to jako naprosto banální rada, kterou ovšem ne každý uživatel vozu umí s úspěchem převést do praxe. Nestačí jen otevřít dveře a čekat na milosrdný poryv větru.

V krátkosti, správný průvan nejlépe uděláte tak, že stáhnete okénko u zadního sedadla, a na protější straně vpředu pak třikrát až čtyřikrát „zapumpujete“ dveřmi.

Příklad?

Pokud otevřete zadní okno za řidičem, rychle otevírejte a zavírejte přední dveře na straně spolujezdce. Vznikne tak silné proudění vzduchu, které vytlačí horký vzduch z interiéru ven a zároveň nasaje čerstvý vzduch zvenčí.

Jak popisuje Fry: „Když otevíráte a zavíráte dveře, vytlačujete tím všechen vzduch, který už v autě je. Rychlým otevřením dveří za nimi vzniká nízkotlaká oblast, která vytahuje ven horký a nepříjemný vzduch, a současně přivádí nový, čerstvý a příjemnější vzduch přes otevřené okénko.“

Princip průvanu posiluje samozřejmě to, že zadní okénko je menším otvorem, než dveře.

Kvůli rozdílné velikosti průchozích otvorů je proud vzduchu vstupujícího do auta rychlejší než ten vycházející, a při průchodu zúžením dojde k jeho následné expanzi, což způsobuje snížení teploty. Respektive z těch nedýchatelných padesáti stupňů „vyrobíte“ ono třicetistupňové klima, odpovídající podnebí vně kabiny vozu.

Funguje to i u dvoudveřových modelů, ale není to tak elegantní. A už vůbec ne tak elegantní, jako když můžete zapnout funkční klimatizaci a počkat si na ochlazení někde venku pod slunečníkem.

 

Autor: Radomír Dohnal

Zdroj: idnes.cz

X
1227 logo
Položky označené hvězdičkou (*) jsou povinné.