Evropská komise (EK) představila změnu pravidel, která by mohla výrazně zasáhnout majitele starších aut v EU. Podle návrhu by měly osobní a dodávkové vozy starší než deset let absolvovat technickou a emisní kontrolu (STK) každý rok namísto dosavadních dvou let. Nová pravidla mají zároveň zavést pravidelné kontroly i pro elektromobily a moderní vozidla vybavená pokročilými asistenčními systémy pro řidiče.
„Iniciativa představuje významný krok k tomu, aby byly naše silnice bezpečnější, ovzduší čistší a život občanů jednodušší,“ uvedl k návrhu eurokomisař pro dopravu Apostolos Tzitzikostas. EK zároveň odhaduje, že nová pravidla by mohla v letech 2026 až 2050 zachránit přibližně 7 000 životů a zabránit asi 65 000 vážným zraněním. Návrh se podle komise zaměřuje „na nebezpečná vozidla, která přispívají k nehodám, smrtelným úrazům a zraněním“, přičemž současné směrnice o STK, registraci vozidel a silniční kontrole užitkových vozidel byly naposledy aktualizovány v roce 2014.
Zavést by se mělo i digitální osvědčení o registraci vozidla a zjednodušení technických kontrol pro osoby dočasně pobývající v jiné zemi EU. Roční prohlídky by se tak měly týkat i modelů jako Škoda Octavia třetí generace z roku 2012. EK argumentuje, že vysoce znečišťující a hlučná vozidla, i když jich je relativně málo, jsou zodpovědná za nepřiměřeně velký podíl škodlivých emisí.
Roční STK zvýší náklady o tisíce
V Česku by se nová pravidla dotkla zejména řidičů s nižšími příjmy, kteří si nemohou dovolit nové vozy nebo elektromobily. Průměrný věk osobních aut je u nás podle údajů ACEA 16,7 roku, což je nad evropským průměrem 12 let.
Německé autokluby ADAC a Automobilclub von Deutschland (AvD) už před šesti měsíci zdůraznily, že „požadované zkrácení kontrolních lhůt neodpovídá riziku nehod a je proto zbytečné.“ Podle nich sice průměrný věk vozidel roste, ale počet nehod způsobených technickými poruchami je stále nízký.
Budou silnice opravdu bezpečnější?
EK si od nových pravidel slibuje snížení počtu úmrtí a vážných zranění. „Návrh se zaměřuje na nebezpečná vozidla, která přispívají k nehodám, smrtelným úrazům a zraněním,“ uvedla komise. Dále tvrdí, že starší vozidla jsou náchylnější k technickým poruchám a dvouletý interval kontrol nemusí být dostačující.
Pokud se směrnice schválí, Česko bude muset novelizovat zákony a vyhlášky včetně zákona o provozu vozidel v silničním provozu, přičemž účinky by mohly být patrné v průběhu následujících let.
Autor: Vojtěch Koval
Zdroj: EK, Reuters, ADAC, autojournal.cz
Foto: Shutterstock