Kde netankovat: přehled pump s pokutou za špatné palivo

Šest čerpacích stanic, statisícové pokuty a palivo, které může vašemu motoru slušně zavařit. Česká obchodní inspekce odhalila benzín, naftu i LPG, které nesplňovaly základní kvalitativní normy – od příliš vysokého obsahu síry až po nebezpečně nízký bod vzplanutí.

Podívejte se, kde tankování nestojí za to riskovat.

Čerstvá zpráva České obchodní inspekce o tom, že šest čerpacích stanic dostalo pokuty za nekvalitní palivo, mě donutila zastavit se a zamyslet: co to vlastně v praxi znamená „dobře natankovaná nádrž“ a jak velký průšvih může způsobit špatné palivo?

Nejvyšší pokuta v novém seznamu dosáhla 250 000 Kč. Uložena byla provozovně v obci Dangas Nový Bor, která prodává LPG.

LPG se sírou nad limitem

Právě tam inspektoři odebrali vzorek LPG, ve kterém naměřili obsah síry 60,3 mg/kg, zatímco norma připouští maximálně 31,1 mg/kg. A nebyl to jednorázový úlet – o dva dny později další kontrola ukázala 50,1 mg/kg.

Takové „drobné“ překročení limitu přitom není žádná banalita. U LPG může vysoký obsah síry přispívat k korozi palivového systému, zanášení filtrů, poškozování katalyzátoru a v krajním případě i k destrukci motoru. Zvenku to vypadá jako obyčejná bezejmenná pumpa, ale uvnitř nádrže vám pak může začít pěkný koncert problémů.

Nafta s příliš nízkým bodem vzplanutí

Další případ se týká stanice PHM Agrospectrum Ondřejov. Tahle pumpa dostala od ČOI pokutu 110 000 Kč (původně inspekce navrhovala 150 000 Kč). Důvod? U nafty byl naměřen bod vzplanutí 42,5 °C, a to je problém. Norma přitom vyžaduje minimálně 53 °C.

Takto nízký bod vzplanutí je typickou indicíí, že nafta mohla být „vylepšená“ jinou palivovou složkou, často benzinem. A to je recept na karambol – od poškození vstřikovacího systému po fatální problémy s motorem.

Z vlastní zkušenosti vím, jak tenký led to je – kdysi jsem do starého dieselu omylem natankoval benzín, a rozhodně to nebyl den, na který bych rád vzpomínal.

Běžný řidič: natankovat, zaplatit, neřešit

Když se člověk vžije do role obyčejného motoristy, scénář je jednoduchý: přijedu, natankuji, zaplatím, odjedu a spoléhám na to, že palivo splňuje parametry, se kterými konstruktéři auta počítali.

Proto působí docela nekomfortně zjištění, že stačí „jen“ překročená síra v LPG nebo posunutý bod vzplanutí u nafty a najednou se z běžného tankování stává potenciální riziko pro auto za statisíce. A to je přesně něco, do čeho se nikomu nechce.

Co vysoký obsah síry opravdu znamená

U LPG není problém jen v tom, že někdo poruší papírovou normu. Síra v palivu aktivně pracuje proti vašemu autu:

– urychluje korozi v palivovém systému,
– zanáší a znečišťuje filtry,
– zkracuje životnost katalyzátoru,
– a v extrémních případech může vést až k poškození motoru.

Na pohled rozdíl nepoznáte – hadice vypadá stejně, pistole také a vůně plynu vám nic nenapoví. Rozhoduje laboratorní analýza, kterou si běžný řidič prostě neudělá.

Ne každá „pokutovaná“ pumpa je automaticky zlá

Je fér říct, že stanice, která dostala pokutu, není nutně okamžitě „odpad celé sítě“. Výše sankce a konkrétní typ porušení pravidel ukazují, jak vážné selhání to bylo.

Mě osobně ale zarazilo něco jiného: když se mluví o palivu, většina řidičů řeší hlavně cenu za litr a maximálně ještě to, jestli je to „obyčejná“ nebo „prémiová“ nafta. Kvalita jako taková stojí často až na třetí koleji. Přitom právě ta může rozhodnout o tom, jestli auto bude jezdit bez problémů, nebo jestli vás čeká neplánovaná oprava za desetitisíce.

Konkrétní stanice a výše pokut

Když si shrnu aktuální seznam nově pokutovaných pump, vypadá to takto:

– AD Jiroušek, Bukovany 183 – pokuta 40 000 Kč za nekvalitní benzín.
– Dangas, Lipová 556, Nový Bor – problémové LPG se zvýšeným obsahem síry, pokuta 250 000 Kč.
– PHM Agrospectrum, Družstevní 322, Ondřejov – nafta s nízkým bodem vzplanutí, sankce 110 000 Kč (po snížení z původních 150 000 Kč).
– JDP, Let 108 – nekvalitní nafta, pokuta 20 000 Kč.
– ČS Častulík, Vysoké Pole 268 – opět nevyhovující nafta, pokuta 40 000 Kč.
– PePoil, Ročov 224 – nekvalitní benzín, pokuta 30 000 Kč.

Když to vezmu optikou obyčejného řidiče: když už stojím u stojanu, pár vteřin pozornosti tomu, kde a co tankuju, mi může ušetřit spoustu starostí.

Jak se běžný motorista může aspoň trochu chránit

Průměrný řidič si doma laboratoř nepostaví a vzorky paliva analyzovat nebude. Dá se ale držet jednoduchého pravidla:

pokud pumpa vypadá hodně „low-cost“ – malá, málo frekventovaná, s amatérským označením stojanů a celkově působí neuspořádaně – pravděpodobnost problémů je prostě vyšší.

Já osobně dělám jednu věc: sleduju statistiky a zprávy ČOI a stanice, které se v nich objeví s pokutou za kvalitu paliva, prostě ze zásady vynechávám.

Zpožděné informace: kámen úrazu

Jediný velký háček je v tom, že informace o pokutách se k veřejnosti často dostanou až s výrazným zpožděním – někdy po mnoha měsících, dokonce i letech. To znamená, že v době, kdy se o prohřešku dozvíme, už mohlo být všechno napravené… nebo naopak mohl být problém ještě delší dobu zametán pod koberec.

Každopádně je to pro mě další důvod, proč tankování nebrat jako rutinu bez přemýšlení. Palivo není jen číslo na ceduli u silnice, ale něco, co se může velmi konkrétně podepsat na stavu našeho auta. A já nechci zbytečně riskovat.

 

Autor: Vojtěch Koval

Zdroj: Česká obchodní inspekce

Foto: Shutterstock

X
1227 logo
Položky označené hvězdičkou (*) jsou povinné.