Kdo přežije peklo zimních silnic lépe? Plecháče versus elektrony

Hliník na zimu nepatří, říká zažitý mýtus. Realita je ale o dost složitější. Zatímco plechové disky bodují cenou a odolností, ty hliníkové lákají vzhledem a jednodušší údržbou. Podívali jsme se, co vaše kola v zimě skutečně čeká a kdy dává který typ větší smysl.

Na začátku zimního období se motoristé soustředí hlavně na správné načasování výměny letních pneumatik za zimní. Méně pozornosti už věnují diskům, na kterých jsou pneumatiky obuté. V minulosti panoval názor, že plechová kola jsou na zimu vhodnější, ale to platí jen za určitých podmínek. Obě možnosti mají totiž své výhody i nevýhody.

Zima autu neprospívá – trpí i disky

Zimní provoz dává automobilům skutečně zabrat. Kromě nízkých teplot musí auto odolávat vyšší vlhkosti, většímu množství nečistot, posypové soli a ostatním posypovým materiálům. Všechny tyto aspekty zvyšují riziko vzniku koroze. Nejčastěji se motoristé snaží chránit karoserii, ale pozornost si rozhodně zaslouží také disky kol.

Základní otázkou před zimou tedy je, zda je lepší mít hliníkové, respektive z lehké slitiny, disky, nebo se vyplatí zimní pneumatiky obout na plechové disky. Odpověď není jednoznačná, protože do hry vstupuje více faktorů, které mohou převážit misky vah na jednu či druhou stranu. V zásadě však platí, že disky z lehké slitiny jsou v zimě stejně dobře použitelné jako plechové.

Hliníkové disky vyžadují minimální údržbu

Kdo si pro zimní sadu kol zvolí plechové disky, musí počítat s pravidelným antikorozním ošetřením, které je nutné k prodloužení jejich životnosti. Hliníkové disky nezachytávají tolik nečistot, a proto jsou na údržbu jednodušší. Na druhou stranu jsou plechové disky odolnější proti mechanickému poškození. Když se poškodí disk z lehké slitiny, může začít galvanicky korodovat, čímž utrpí i jeho vzhled.

Plechové disky potěší bezpečnější jízdou

Přestože jsou hliníkové disky většinou lehčí než jejich plechové alternativy, v zimě není těžší kolo na škodu. Nižší hmotnost kol sice snižuje spotřebu paliva a zlepšuje ovladatelnost a dynamiku, ale při snížené adhezi vytvářejí těžší kola větší tlak na podklad, což usnadňuje rozjezdy. Navíc tvar plechových disků lépe chrání brzdový systém před odletujícími kamínky.

Puklice se hliníkovým diskům nevyrovnají

Pokud jde o estetické hledisko, hliníkové disky jsou jednoznačně efektnější a hodnotnější. Současné kryty kol, tzv. puklice, jsou vyrobené z kvalitních plastů a dokážou věrně imitovat vzhled hliníkových kol, většinou však jen na první pohled. Pokud ale někdo plánuje často měnit design kol, umožňují mu plechové disky v kombinaci s plastovými kryty poměrně levně měnit vzhled.

Cena rozhoduje

Navzdory různým výše uvedeným faktorům je pro většinu majitelů aut rozhodující cena. A v tomto směru jsou jasnou volbou plechové disky, které mohou být i o polovinu levnější než disky z lehké slitiny. Nesmí se však zapomínat připočítat k jejich ceně i hodnotu krytů kol a vyšší náklady na údržbu.

Kompromisem jsou hybridní disky

Poměrně novým trendem, který dokáže splnit očekávání příznivců obou typů, jsou hybridní disky. Jde o ocelové disky, které však nepotřebují kryty kol, protože mají designový tvar podobný diskům z lehké slitiny. Cenově se blíží plechovým diskům a dostupné jsou se stříbrným i odolnějším antracitovým lakem.

 

Autor: Vojtěch Koval

Zdroj: ADAC, ÚAMK, Auto Profi

Foto: Shutterstock

X
1227 logo
Položky označené hvězdičkou (*) jsou povinné.