Když v autě dojde AdBlue: Proč motor odmítne nastartovat a jak se tomu vyhnout

Ještě před několika lety většina řidičů o AdBlue neměla ani tušení. Pak ale přišla krize, kdy během pár dní zmizely zásoby ze skladů i čerpacích stanic a všichni najednou věděli: AdBlue je tekutina, bez které moderní diesel jednoduše nefunguje.

Dnes už je dostupná bez problémů, jen cena zůstala trvale vyšší než dříve. Otázka ale zůstává. Co se stane, pokud vám tato kapalina v nádrži opravdu dojde?

Co je vlastně AdBlue a proč je tak důležité?

Pod názvem AdBlue se skrývá obchodní označení pro roztok vody a syntetické močoviny v poměru 67,5 : 32,5. Odborně se nazývá AUS 32. Nejde o žádnou přísadu do paliva, ale o tekutinu, která se vstřikuje do výfukového systému. Díky tzv. selektivní katalytické redukci se z nebezpečných oxidů dusíku (NOx) stává neškodný dusík a vodní pára. Zjednodušeně řečeno – bez AdBlue by moderní diesely neplnily emisní normy Euro a na silnice by vůbec nesměly.

Spotřeba není nijak dramatická. Většina vozů si vezme přibližně litr kapaliny na tisíc kilometrů, což znamená, že s plnou nádrží o objemu 10–20 litrů ujede vůz tisíce kilometrů, než bude potřeba dolít.

Jak se pozná, že AdBlue dochází?

Na rozdíl od paliva se řidič nemusí bát, že by zůstal stát uprostřed silnice bez varování. Palubní počítač totiž dává vědět s velkým předstihem – někdy i několik tisíc kilometrů před úplným vyčerpáním zásoby. Displej ukazuje nejen odpočet, ale často i doporučené množství k doplnění.

Samotné dolévání zvládne prakticky každý. U novějších vozů se pod víčkem vedle hrdla palivové nádrže nachází modře označený uzávěr. Tam se AdBlue doplní buď ze stojanu na čerpací stanici, nebo z kanystru. Starší vozy mívají plnicí hrdlo ukryté v motorovém prostoru či zavazadelníku. Kdo si na to netroufá, může samozřejmě zajet do servisu, kde to udělají za něj.

Pozor na množství – ani málo, ani moc

U některých značek, například Volkswagenu, se doporučuje dodržovat minimální i maximální objem, který lze dolít. Když nalijete méně než je předepsané minimum, auto to nezaznamená a bude dál ukazovat chybu. Pokud naopak přelijete maximální hodnotu, může se čidlo „ztratit“ pod hladinou a systém vyhodí závadu, kterou odstraní až servis odčerpáním přebytečné kapaliny.

Proto se doporučuje při tankování ze stojanu raději zastavit o něco dřív a z kanystru dolévat jen odměřené množství.

Co se stane, když nádrž vyschne?

Tady přichází ten zásadní rozdíl oproti palivu. Pokud AdBlue úplně dojde, auto za jízdy nezhasne – klidně dojedete až k pumpě. Problém nastane ve chvíli, kdy motor vypnete. Bez kapaliny ho už znovu nenastartujete. Řídicí jednotka to jednoduše nedovolí, protože by motor překračoval povolené emisní limity. Jediné řešení je doplnit AdBlue, a až potom půjde motor znovu spustit.

Praktické rady na závěr

Doplňujte včas: varování na displeji není dekorace, ale poslední šance vyhnout se nepříjemnostem.

Dávejte pozor na čistotu: AdBlue je silně korozivní. Na laku vytváří krystalky a v místech s oděrkami podporuje rez. Pokud se rozlije, ihned ho opláchněte vodou.

Nepanikařte: pokud dojde při jízdě, nic se neděje – máte čas do prvního vypnutí motoru.

AdBlue je tedy možná nenápadná, ale naprosto klíčová součást moderních dieselů. Bez ní se sice motor fyzicky nezastaví, ale jakmile ho jednou vypnete, zůstane ticho, dokud kapalinu znovu nedoplníte.

 

Autor: Vojtěch Koval 

Zdroj: TUV, ÚAMK, autojournal.cz

Foto: Shutterstock

X
1227 logo
Položky označené hvězdičkou (*) jsou povinné.