Kupujete ojetý elektromobil a spoléháte na jeho jednodušší techniku? Prověřit ho musíte stejně jako každé jiné auto

Do Česka se dováží stále více ojetých elektromobilů, i když v absolutních číslech mají pořád marginální tržní podíl. Zájem však neustále roste. Na co si u takového auta dát při nákupu z druhé ruky pozor?

Češi berou elektromobily na milost. Rostou prodeje nejen nových vozů, ale také rapidně roste dovoz ojetých elektromobilů. Dle statistik SDA (Svaz dovozců automobilů) bylo za prvních devět měsíců roku 2025 dovezeno 52 257 ojetých aut, z toho 6 179 elektromobilů, tedy asi 5,5 %. Je jich dokonce více než hybridů a plug-in hybridů.

Mezi největší obavy zájemců o ojetý elektromobil patří životnost baterie. Dá se nějak zjistit? A dá se udávaným údajům prodejců věřit? To záleží, jak moc do hloubky je auto zkontrolováno. A také by se nemělo zapomínat na věci okolo.

Co je SoH a SoC?

Mezi udávanými parametry baterií elektromobilů se uvádí hodnoty SoC a SoH, které mají ukazovat na stav baterie. SoC, z anglického „state of charge“, udává pouze aktuální úroveň nabití a vlastně není o zdraví baterie nijak vypovídající. Maximálně lze použít v případě, jestli maximální nabití odpovídá udávaným hodnotám.

Pro zájemce o ojetý elektromobil je mnohem důležitější hodnota SoH, tedy „state of health“, což je právě indikátor zdraví baterie. Zjednodušeně řečeno se jedná o popis toho, kolik z původní kapacity do baterie „nacpete“ a kolik jí využijete. Obvykle se udává v procentech původního stavu. Pokud má tedy prodávaný elektromobil SoH 80 %, mělo by to znamenat, že baterie má přibližně 80 % kapacity nové.

 

Jak tuto hodnotu zjistit? Prodejci rádi používají zjednodušenou samodiagnostiku auta, která je však jen hrubě orientační. Dokonce i jednoduché servisní protokoly nezjistí zdraví baterie zcela přesně. Jedná se totiž o poměrně složitý proces měření baterie, který se běžně nedělá. O tom, jak se přesně měří zdraví baterie, si napíšeme jindy. Proto i údaj SoH berte spíše s rezervou.

Přesné zdraví jednotlivých článků a modulů určí jen hloubková diagnostika při zatěžkávací zkoušce. Každý typ baterie má totiž jinak nastavenou toleranci. Problém je, že tento typ důvěryhodnějšího testu provádí jen málokterý prodejce. Díky němu budete ale vědět přesný stav baterie, takže aspoň víte, ke komu jít nakupovat.

Rozhoduje používání auta a údržba

Výhodou elektromobilů je to, že nemusíte řešit, jestli před vámi někdo včas jezdil pro nový olej, tankoval kvalitní palivo, včas vyměnil rozvody a motor pečlivě zahříval. Ale i elektromobily mají své choulostivé stránky. Tohle všechno může odhalit tzv. „scoring“ baterie, tedy jakési hodnocení či známkování toho, jak se auto používalo.

Čím nejvíce trpí baterie?

  • dlouhodobé odstavení ve vybitém stavu (u ojetin z aukcí poměrně běžné)
  • dlouhodobé odstavení v plně nabitém stavu
  • extrémní vytěžování mimo běžný provozní cyklus
  • nesprávné nabíjení (vinou uživatele, ale klidně i chybami řídícího softwaru auta)
  • extrémně vysoké okolní teploty (pozor na dovozy z USA a jihoevropských států)
  • soustavným nedodržováním provozních doporučení výrobce v souvislosti s baterií a nabíjením

Profesionální diagnostika tak umí vyčíst data, jak často se auto nabíjelo na rychlonabíječkách doplna, jak bylo vybíjeno a jak dlouho zůstalo stát vybité (na tohle u ojetých elektromobilů velký pozor). Výrobci sami do aut tyto diagnostické „černé skříňky“ montují, aby mohli rozporovat případné reklamace právě nesprávným používáním vozu v rozporu s návodem.

Realita je lepší

Ve skutečnosti to s životností baterií není tak špatné, jak si lidé myslí. První generace elektromobilů na tom nebyly nijak slavně, ale často i vinou provozu v extrémních podmínkách, které jim nesvědčí. Novější modely s modernějších konstrukcí baterií a lepším termomanagementem se o dost zlepšily a zvládají vysoké nájezdy na úrovni stovek tisíc kilometrů.

V nezávislém zatěžkávacím testu ADACu ztratil jeden z prvních vyrobených Volkswagenů ID.3 po nájezdu 170 tisíc kilometrů a při tvrdém zacházení jen 9 % původní kapacity. Současné Tesly mají klidně i po 300 000 km parametr SoH často přes 80 %. Parametr SoH je také známý tím, že v prvních letech a desítkách tisíc km poměrně rychle klesá někam k 90 %, aby se pak ustálil a další pokles byl už jen velmi pozvolný.

České klima je ideální

Ačkoli mají Češi k elektromobilům odpor, paradoxně je právě české klima k provozu elektromobilu ideální. Nejsou tu půl roku extrémní vedra, ale ani extrémní zimy (chlad ale správně nabíjené baterii tolik nevadí, na rozdíl od horka). Mírné klima českého prostředí elektromobilům (hlavně pak jejich bateriím) svědčí.

V českých podmínkách nejsou tak extrémní teploty, aby elektromobil trpěl. Podle typu auta pak záleží,jak dobře snáší rychlonabíjení, přebíjení doplna a další provozní anomálie. Třeba druhá generace Leafu (na fotce) už má mnohem spolehlivější baterie než ta úplně první, zejména díky vylepšenému termonanagementu.

Pokud tedy budete auto správně nabíjet a běžně ho používat (nenecháte ho celou zimu odstavené ve vybitém stavu, anebo naopak nenecháte nabité auto celé léto někde na sluníčku a rozpáleném asfaltu), měla by baterie vydržet dlouho.

I elektromobil je pořád jen auto

Ojeté elektromobily mají také svoje mouchy. Sice neřešíte rozvody, ventilové vůle a specifikace motorového oleje, ale běžnou údržbu potřebují tak jako tak, tedy kontrolu podvozku, brzd a karoserie, nové pneumatiky a podobně.

Při předkupní prohlídce se tedy zaměřte především na stav podvozku (elektromobily jsou přeci jen těžká auta) a brzdové soustavy (protože většinou zpomalují rekuperací, brzdy vydrží opravdu dlouho, ale mohou být zanedbané a způsobovat vibrace apod.). Obecně největším rizikem jsou dlouho odstavená auta.

Pozornost taky věnujte stavu spodního ochranného plechu baterie, ten by měl být zcela nepoškozený a prostý všech oděrů a hlubších rýh. Jakékoliv větší poškození by mohlo znamenat budoucí problémy s baterií. Při větších haváriích se baterie obvykle vymontují a putují do stacionárních energetických úložišť.

Rizika ojetých elektromobilů

  • chybějící servisní historie (může být důvodem k neuznání záruky na pohon)
  • zanedbaná údržba (i elektromobil potřebuje měnit brzdovku a podobně)
  • falšování původu vozu a historie (zejména u aut z půjčoven a bývalých taxíků)
  • maskování bouraček (hrozba vážného poškození baterie)
  • poškozená, opotřebovaná nebo neoriginální baterie

Nemusíte se bát, ale buďte obezřetní

Nákup ojetého elektromobilu nemusí být strašák. Oproti spalovacímu motoru, jehož reálný stav určujete jen nepřímo a s vysokou mírou nejistoty, je stav elektromobilu poměrně transparentní – určující je zjistit zdraví baterie, což je důležitější měřítko stavu vozu než nájezd. V souvislosti s tím nakupujte u prodejců, kteří tuto informaci poskytují viditelně a bez ptaní. A ideálně ji zjišťují dynamickou analýzou, ne jen vytažením dat z diagnostiky.

Životnost baterií není špatná, ale klesající kapacita je reálná hrozba, neboť s tím klesá i použitelnost vozu (a jeho zůstatková hodnota pro další prodej). Nicméně praxe ukazuje, že si moderní baterie vedou mnohem lépe, než škarohlídi (i automobilky samy) předpokládali. Každý si to tak musí zvážit sám.

Autor: Dalibor Žák

Zdroj: garaz.cz

X
1227 logo
Položky označené hvězdičkou (*) jsou povinné.