Od snu k samozřejmosti – a teď zase zpátky?
Když se automobil před více než sto lety objevil, šlo o výsostně luxusní záležitost. Touha po čtyřech kolech pak provázela několik generací, a jak se výroba zlevňovala, sen se stal dosažitelným pro stále širší vrstvy. Jenže v době aplikací, sdílených služeb a elektrické mobility už vlastnit auto není snem, spíš starostí navíc.
Generace Z: nepotřebujeme vlastnit, chceme jen možnost jet
Pro dnešní dvacetileté není auto symbolem svobody, ale spíš komplikací. Mladí jsou zvyklí, že cokoliv „dobíjejí“ – od mobilu po elektrokoloběžku – a představa, že by měli řešit olej, povinné ručení, zimní gumy nebo dálniční známku, jim připadá archaická.
Jejich realita? Otevřu appku, vidím dostupné auto v okolí, kliknu a během pár minut mě veze tam, kam potřebuju. Platba proběhne online a já nemusím řešit ani parkování, ani servis. Na kratší vzdálenosti poslouží elektrokoloběžka nebo kolo, na delší trasu vlak a na poslední kilometry sdílené auto.
Diesel? Pro mladé už muzejní kousek
Pokud vyrostli s chytrým telefonem v ruce, těžko je nadchne vysvětlování, proč se má do nafty dolévat aditivum a proč je zase špatný EGR ventil. Auto je pro ně nástroj, ne vášeň. Nejlépe elektrické, aby bylo tiché a bez výčitek vůči přírodě. „Tesla? Jasně, super firma, Elon Musk je frajer,“ řekl mi nedávno čtrnáctiletý kluk. A to vypovídá za vše.
Pro moji generaci znamenalo auto osobní svobodu – možnost vyrazit, kamkoliv chceme. Pro generaci Z je svoboda to, že můžou studovat v Británii, pracovat ve Francii a večer jít v Lisabonu na koncert. Vlastnit auto by je jen omezovalo.
Romantika na čtyřech kolech? I to jde vyřešit bez vlastnictví
První rande v autě bylo kdysi důvodem, proč si kluci pořizovali své první vozy. Jenže dnes je tu carsharing. Když chtějí mladí podniknout výlet ve dvou, auto si prostě pronajmou přes aplikaci, půjčí si ho od rodičů nebo kamaráda. O zbytek starostí se postará někdo jiný – oni platí jen za užívání, ne za servis nebo garáž.
Data ukazují jasný trend
Statistiky tomu dávají za pravdu: podle Svazu dovozců automobilů ČR se registrace nových osobních aut meziročně snížily o 9,35 %. Ve srovnání s rokem 2019 je pokles ještě výraznější – téměř o čtvrtinu. Důvodem je nejen menší kupní síla, ale i fakt, že zájem o vlastnictví prostě klesá. Zadlužit se kvůli autu, když mám po ruce Bolt nebo Uber? Pro mladé naprostý nesmysl.
Autor: Vojtěch Koval
Zdroj: Svazu dovozců automobilů ČR, autojournal.cz
Foto: Shutterstock