Mladí řidiči v Česku: Auto za úspory, pojištění s pomocí rodičů

Mladí čeští řidiči to při vstupu na silnice nemají lehké. Pořídit si automobil a povinné ručení něco stojí. Zatímco jsou mladí čeští řidiči patrně spořiví – více než polovina své první auto kupuje z vlastních úspor, jsou zároveň i značně nesamostatní ve výběru pojištění – přes padesát procent jich spoléhá na radu rodiny nebo přátel.

Chování mladých řidičů od 18-24 let zmapoval nový průzkum Skupiny Klik.cz.

Auto za úspory – ale ne vždy

Pro mnoho mladých řidičů je pořízení prvního auta významným krokem k nezávislosti. Více než polovina z nich (55 %) si své první vozidlo pořizuje z vlastních úspor – šetřili na něj třeba z brigád nebo prvních výdělků. Jen malá část (14 %) se obrací na úvěr nebo leasing. Situace se ale výrazně liší podle regionu. Například v Ústeckém a Moravskoslezském kraji, kde jsou ekonomické podmínky složitější, se mladí k půjčce uchylují mnohem častěji – až v 59 %, respektive 54 % případů. Z průzkumu také vyplývá, že muži mají větší tendenci se kvůli autu zadlužit než ženy (48 % vs. 43 %). A zatímco vysokoškoláci se častěji snaží vyhnout půjčkám (43 %), mladí lidé se základním vzděláním sahají po úvěru více než v polovině případů (55 %).

Na silnici ano, ale často bez vlastního vozu

Mladí Češi za volantem rozhodně nechybí – ale ne vždy usedají do auta, které by sami vlastnili. Téměř polovina (46 %) řídí nejčastěji rodinný vůz nebo jiný sdílený automobil. Vlastní auto má 41 % respondentů, přičemž o něco častěji muži (43 %) než ženy (39 %). Není překvapením, že s věkem počet majitelů roste – mezi nejmladšími řidiči do 21 let má vůz jen zhruba čtvrtina (27 %), zatímco ve věkové skupině 22–26 let už téměř každý druhý (47 %).

Zajímavostí je, že každý desátý mladý člověk s řidičským průkazem vůbec neřídí. Další 2 % využívají sdílená auta a jen 1 % má k dispozici služební vůz. I tak ale průzkum ukazuje, že pravidelný přístup k automobilu hraje v životě mladých důležitou roli.

Vlastnictví auta se výrazně liší podle regionu. Například v Praze má vlastní vůz jen 23 % mladých řidičů – částečně i kvůli dostupné MHD. Naproti tomu v Libereckém a Plzeňském kraji si auto pořídila více než polovina (52 %), následováni Zlínským krajem (50 %) a kraji Středočeským a Ústeckým (shodně 49 %).

První řízení? Pro většinu do roka

Získání řidičáku automaticky neznamená možnost řídit. Přímý přístup k vozidlu měla ihned po zkoušce jen třetina mladých řidičů (33 %), a jen 20 % z nich mělo vlastní vůz. Zajímavostí je, že ženy se k vlastnímu autu dostávají o něco dříve než muži. Většina mladých (75 %) ale usedne za volant do jednoho roku od získání oprávnění – ať už díky rodičům, nebo vlastním prostředkům.

Pojištění? Hlavně s pomocí rodičů

Pro mladé řidiče není pojištění auta jen tak. Často se na něj vrhají s pomocí svých rodičů nebo prarodičů – v téměř polovině případů (45 %) to za ně zařizují právě oni. U žen přebírá roli zprostředkovatele rodina téměř dvakrát častěji. A jak je to s odpovědností? Samostatně si pojištění sjednává jen 35 % mladých, a opět častěji muži. Alarmující je, že téměř každý desátý držitel řidičáku se o pojištění nezajímá vůbec.

S tím souvisí i způsob, jakým mladí pojistku sjednávají. Nejčastěji volí přímý kontakt s pojišťovnou – necelá polovina takto uzavírá smlouvu. Naopak pojištění přes online srovnávače zatím mladí využívají jen zřídka: jen 16 % z nich jde touto cestou, což je výrazně méně než v běžné populaci, kde tuto možnost využívá zhruba každý třetí řidič. „Vidím v tom velký potenciál, jak mladým řidičům pomoci k lepší informovanosti o nabídkách pojištění a k výběru levnější varianty,“ říká Karel Šultes, ředitel dat a analýz Skupiny Klik.cz. Srovnávače jsou oblíbenější u mužů (20 %) a v menších regionech mimo Prahu, zatímco ženy je využívají méně (13 %).

Staré auto, ale drahé pojištění

Řidiči ve věku 18–24 let si nejčastěji pořizují automobil starý 18 až 20 let, což je trend v Česku i okolních zemích. Přesto za něj u nás zaplatí na povinném ručení v průměru 8 700 korun ročně. To je více než dvojnásobek částky, kterou platí řidiči ve věku 35–54 let za stejný typ vozidla. „Důvodem je statisticky vyšší riziko nehod a menší zkušenost, což pojišťovny reflektují při tvorbě sazeb. Je to běžný trend i v zahraničí,“ vysvětluje Karel Šultes, ředitel dat a analýz Skupiny Klik.cz. V nejmladší věkové skupině řidičů se, například podle portálu nehody.cdv.cz, meziročně navýšil počet zaviněných usmrcení v dopravních nehodách z 58 na 64 a také počet těžce zraněných – vloni jich bylo 236, o 24 více než o rok dříve. Mladí řidiči také vykazují vyšší míru rizikového chování na silnici a zároveň zatím nemohou čerpat bonusy za jízdu bez nehod. Pojišťovny tak reagují na reálná rizika, obdobně jako při pojištění majetku v záplavových oblastech. (viz grafy na konci TZ)

Ve srovnání cen povinného ručení v rámci střední Evropy jsou mladí Češi někde uprostřed: dražší je na Slovensku nebo v Maďarsku, ale levnější v Polsku a Rakousku (viz graf v příloze).

„Nejen v tomto průzkumu se ukazuje, že jsou mladí lidé otevřeni pojištění a vnímají ho jako ochranu investic do majetku. Výzvou je však jejich nízká samostatnost při výběru produktu. Naším cílem je edukovat a zjednodušovat proces sjednání pojistky – zejména pro ty, kteří do světa dospělých právě vstupují,“ dodává Karel Šultes.

O průzkumu

Zdrojem informací v této tiskové zprávě jsou dva průzkumy Skupiny Klik.cz. První proběhl v březnu 2025 mezi 1500 respondenty v rámci zemí střední a východní Evropy, kde operuje Netrisk Goup. Druhý v dubnu 2025 v ČR mezi 508 respondenty ve věku 18-26 let.

 

Autor: Ondřej Daňa 

Zdroj: Klik.cz

Foto: Shutterstock

X
1227 logo
Položky označené hvězdičkou (*) jsou povinné.