Český zákon o provozu na pozemních komunikacích totiž explicitně neupravuje předjíždění motocyklů v kolonách, což vytváří prostor pro různé výklady a rizika pro jezdce. Jak se tedy chovat v koloně na motorce, aby byla jízda bezpečná a v souladu s předpisy, a kdy si můžete dovolit předjíždět zprava?
Bezpečnost motorkářů na silnicích řeší kampaň Hele, motorka, která upozorňuje na nedostatečnou pozornost, kterou řidiči aut věnují právě motocyklům.
Právní rámec jízdy na motorce v koloně
Česká legislativa je v otázce průjezdu motocyklů v koloně poměrně mlhavá, což je zdrojem častých dohadů a nejednoznačností.
Zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích výslovně neřeší situaci, kdy motocyklista projíždí mezi stojícími nebo pomalu jedoucími vozidly v koloně. Motorkáři se někdy řídí pravidlem, které uvádí § 57, a podle něhož je možné stojící nebo pomalu jedoucí vozidla předjíždět nebo objíždět zprava po pravém okraji vozovky nebo po krajnici. Ve skutečnosti se tento paragraf týká jen cyklistů, takže motorkářům takovou jízdu pravidla výslovně nepovolují.
Předjíždění specifikuje § 17 uvedeného zákona, kde se v odstavci 1 vyloženě uvádí: „Předjíždí se vlevo. Vpravo se předjíždí vozidlo, které mění směr jízdy vlevo a není-li již pochybnosti o dalším směru jeho jízdy.“
Motorkář by se měl v zásadě chovat jako řidič automobilu, a tedy předjíždět pouze zleva. Jedinou výjimkou, kdy je předjíždění zprava povoleno, je situace, kdy vozidlo před vámi odbočuje vlevo a je to bezpečné a nehrozí ohrožení.
Rizika a sankce spojené s předjížděním v koloně
I když se může zdát průjezd kolonou středem mezi stojícími auty praktický, nese s sebou značná rizika a potenciální sankce.
Protože zákon průjezd kolonou výslovně neřeší, policie jej může vykládat jako přestupek, a to podle výše uvedeného paragrafu o předjíždění vlevo. Navíc může policie zhodnotit takovou jízdu jako ohrožující účastníky silničního provozu (odst. 5 písm. c), případně jako předjíždění v místě, kde není možné se bezpečně zařadit před předjížděné vozidlo (odst. 5 písm b).
Bezpečnost motorkářů na silnicích řeší kampaň Hele, motorka, která upozorňuje na nedostatečnou pozornost, kterou řidiči aut věnují právě motocyklům.
Právní rámec jízdy na motorce v koloně
Česká legislativa je v otázce průjezdu motocyklů v koloně poměrně mlhavá, což je zdrojem častých dohadů a nejednoznačností.
Zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích výslovně neřeší situaci, kdy motocyklista projíždí mezi stojícími nebo pomalu jedoucími vozidly v koloně. Motorkáři se někdy řídí pravidlem, které uvádí § 57, a podle něhož je možné stojící nebo pomalu jedoucí vozidla předjíždět nebo objíždět zprava po pravém okraji vozovky nebo po krajnici. Ve skutečnosti se tento paragraf týká jen cyklistů, takže motorkářům takovou jízdu pravidla výslovně nepovolují.
Motorkář by se měl v zásadě chovat jako řidič automobilu, a tedy předjíždět pouze zleva. Jedinou výjimkou, kdy je předjíždění zprava povoleno, je situace, kdy vozidlo před vámi odbočuje vlevo a je to bezpečné a nehrozí ohrožení.
Rizika a sankce spojené s předjížděním v koloně
I když se může zdát průjezd kolonou středem mezi stojícími auty praktický, nese s sebou značná rizika a potenciální sankce.
Protože zákon průjezd kolonou výslovně neřeší, policie jej může vykládat jako přestupek, a to podle výše uvedeného paragrafu o předjíždění vlevo. Navíc může policie zhodnotit takovou jízdu jako ohrožující účastníky silničního provozu (odst. 5 písm. c), případně jako předjíždění v místě, kde není možné se bezpečně zařadit před předjížděné vozidlo (odst. 5 písm b).
Řidič, který předjíždí, kde se to nesmí, se dopustí přestupku (podle § 125c odst. 1 písm. f) bodu 7 zákona č. 361/2000 Sb.,) za který může dostat pokutu až 25 tisíc korun. V minulosti za to řidiči inkasovali i 7 bodů do karty řidiče, a navíc zákaz řízení na 6 až 12 měsíců. Nově je to „jen“ 6 bodů.
Podle právníka Štěpána Kořínka by si řidiči měli uvědomit, že předjíždění je manévr náročný jak na pozornost, tak na předvídavost řidiče. Přestupek nedovoleného předjíždění se pak v praxi často pojí i s jinými porušeními předpisů, výše uvedená sankce proto nemusí být konečná. Navíc se pokuta může zvednout až na dvojnásobek v případě nehody.
Doporučení pro bezpečnou jízdu v koloně
Podle informací BESIPse motocykly v posledních letech těší rostoucí oblibě a každoročně jich na českých silnicích přibude přibližně 25 tisíc. Jejich řidiči zároveň zůstávají nejohroženější skupinou. Riziko vážného zranění je u nich 16 až 20krát vyšší než u řidičů aut a tvoří až 20 procent těžce zraněných.
Protože zákon není jednoznačný a existují rizika, je důležité dbát na maximální bezpečnost a předvídatelnost. Při jízdě v koloně buďte maximálně opatrní a předvídejte. Buďte si vědomi „slepých úhlů“ automobilů a počítejte s tím, že vás řidiči nemusejí vidět.
Vždy si udržujte dostatečný boční odstup od vozidel. Malý prostor mezi auty je nebezpečný, protože řidič může nečekaně vyhodit odpadky nebo náhle pohnout volantem do strany. Právě tato situace, kdy se řidič chystá začít předjíždět nebo změnit jízdní pruh a přehlédne ve zpětném zrcátku motocykl, který se v levém pruhu blíží zezadu, je nejčastějším důvodem nehody, kdy řidič auta srazí motorkáře. Často je na vině i špatný odhad rychlosti motorkáře.
Také vždy signalizujte změnu směru jízdy a pokud je to možné, navažte vizuální kontakt s řidiči aut. Mnoha automobilistům stačí pokyn rukou, aby vám uvolnili cestu.
Při skupinové jízdě motorkářů je doporučeno jezdit ve dvouřadé formaci, kde se jezdci střídají vlevo a vpravo v pruhu (tzv. cik-cak formace). Tato formace zvyšuje viditelnost celé skupiny, usnadňuje vnímání ostatními řidiči a umožňuje rychlejší reakci na nečekané události.
Mezinárodní pohled a možné změny legislativy
Česká republika není v problematice průjezdu kolonou osamocená. Mnoho zemí se potýká s podobnými problémy. V některých zemích, například ve Francii, je průjezd motocyklů mezi stojícími vozidly v koloně legálně povolen za určitých podmínek (např. omezená rychlost, dostatečná šířka pruhů). Ve Velké Británii je tato praxe také tolerována a je součástí jízdní etiky (tzv. „lane splitting“ nebo „filtering“). Není explicitně zakotvena v zákoně, ale je podpořena výkladem.
Zahraniční zkušenosti ukazují, že jasná legislativa by mohla zvýšit bezpečnost a plynulost provozu. V České republice probíhají diskuse o změně legislativy již delší dobu. Už v roce 2016 se zvažovala možnost uzákonění předjíždění kolon zprava pro motocykly. Tyto snahy jsou často motivovány snahou o zvýšení bezpečnosti, především snížení rizika přehřátí motoru v letních vedrech a lepšímu odjezdu z křižovatek, a plynulosti dopravy. Zatím však k žádné změně nedošlo.
Do doby, než se zákon změní, by si měl každý motorkář uvědomit, že jízda v koloně a předjíždění, zejména zprava, je vždy na jeho vlastní odpovědnost. Klíčem je maximální obezřetnost a respekt k ostatním účastníkům silničního provozu.
Autor: Ivana Vaňkátová
Zdroj: idnes.cz