Před cestami do zahraničí nejprve ověřte, že pneumatika je zboku pláště označená takzvaným alpským symbolem 3PMSF – piktogramem tří vrcholků hor s vločkou. Ten jako jediný označuje pneumatiku, jež si poradí se zimou.
Od loňského října v návaznosti na nařízení EU již nemusí stačit označení písmeny M+S. Takové pneumatiky jsou dnes ve většině států považovány za letní.
Stále sice splňují legislativní požadavky například na Slovensku či v Rakousku, označení M+S však nezaručuje vlastnosti nezbytné pro provoz v chladu, jelikož pneumatika neprošla oficiálním testováním tak, jako pneumatiky s alpským symbolem.
Celoroční pneumatiky nejsou problém
Za zimní jsou v Evropě stejně jako u nás uznávané celoroční pneumatiky. Musí však splňovat podmínky předepsané pro zimní obutí, zejména hloubku dezénu. Na boku pláště musí být rovněž alpský symbol.
Zimní obutí v zahraničí
V pětici nejčastějších destinací zimních dovolených platí odlišná pravidla – kladou různé podmínky na dobu používání zimních pneumatik či situace, kdy na autě musí být. Někde povinnost začíná dříve, jinde končí později.
Podobná podmínka platí i v Německu – na rozdíl od ČR však u západních sousedů není nijak stanovené období. V Polsku nejsou povinné dokonce vůbec – i v zimě je na nich jízda pouze doporučená.
Stát Období Kdy jsou povinné
Slovensko 15. listopad – 31. březen Za nepříznivého počasí
Rakousko 1. listopad – 15. duben Za nepříznivého počasí
Německo Není stanoveno Za nepříznivého počasí
Polsko Není stanoveno Pouze doporučené
Itálie 15. říjen – 15. duben Pouze doporučené
Pravidla pro jízdu na zimních pneumatikách jsou na Slovensku i v Rakousku obdobná jako u nás – použít je v uvedeném období musíte, jen pokud je na silnicích sníh či led.
Podobná podmínka platí i v Německu – na rozdíl od ČR však u západních sousedů není nijak stanovené období. V Polsku nejsou povinné dokonce vůbec – i v zimě je na nich jízda pouze doporučená.
To italská nařízení o jízdě na zimních gumách jsou poměrně specifická. V uvedeném rozmezí od poloviny října do poloviny dubna je ježdění na zimních gumách pouze doporučením. Povinné jsou však v některých (převážně horských) oblastech, na což upozorňují dopravní značky – ty mohou také nařizovat použití sněhových řetězů.
Dezén neřešte, český limit stačí
Čeští řidiči při cestách do této pětice zemí nemusí řešit hloubku dezénu. Pro zimní pneumatiky je předepsáno stejně (například v Rakousku) jako u nás, tedy 4 milimetry u osobních vozů, nebo stačí dokonce nižší hloubka (Slovensko, Německo).
Specifická výbava v zahraničí
Do většiny státy nebudete potřebovat žádnou speciální výbavu (výjimkou je například Chorvatsko, kde řidiči musí v zimě vozit lopatu), zejména na cestách do horských oblastí by však neměly chybět sněhové řetězy.
Povinné nejsou všude, můžete se však setkat s úseky, kde je jejich využití nařízené – záleží na cíli vaší cesty. Součástí povinné zimní výbavy jsou například v alpských regionech v Itálii.
Pokuty za řetězy
U řetězů však pozor na dodržení dalších nařízení. Například v Rakousku či na Slovensku mohou být sněhové řetězy na kolech nasazené, jen pokud je silnice pokrytá vrstvou sněhu, aby nepoškozovaly asfalt.
Právě u jižních sousedů za jejich nesprávné použití dávají policisté pokutu 35 eur, tedy zhruba 850 korun. Na Slovensku naopak za jízdu bez nich platí přísnější postih – až 60 eur, tedy necelých 1 500 korun.
Jízda na letních je hazard. I pro peněženku
Jízdu se správným obutím není dobré brát na lehkou váhu. Kromě horší ovladatelnosti vozu v náročnějších podmínkách totiž riskujete i pokuty. I ty jsou v zahraničí mnohdy přísné.
U nás je maximální výše blokové pokuty 1 500 korun, ve správním řízení až pět tisíc korun. Policie také po kontrole může v krajním případě zakázat další jízdu. Při zaviněné nehodě jsou částky až dvojnásobné a úhradu způsobené škody může dokonce vymáhat pojišťovna, pokud se ukáže, že karambol způsobilo právě nevhodné obutí.
Postihy v zahraničí
Stejně jako se mezi jednotlivými zeměmi liší pravidla pro jízdu na zimních pneumatikách, liší se i pokuty za jejich nedodržení. Stejně jako u nás vám němečtí policisté mohou v krajním případě zakázat další jízdu, a dokonce zabavit vozidlo.
Postihy za jízdu na letních /nesprávných pneumatikách v zahraničí
Stát Postih po přepočtu
Slovensko Až 1 200 Kč
Rakousko Minimálně 850 Kč
Německo Minimálně 1 500 Kč
Polsko -
Itálie 1 000 – 8 000 Kč
Výše pokut v Itálii se odvíjí zejména od regionu a také od závažnosti postihu. Naopak pokuty v Německu jsou jednotné, ale odstupňované – s nejnižší sazbou okolo patnácti set korun můžete počítat jen v případě, že policie zjistí nevhodné obutí. Pokud ale kvůli letním gumám někde uvíznete, budou to už dva tisíce, a za způsobenou nehodu ještě o tisíc víc.
Mezi postihy však kraluje naprosto drakonická rakouská pokuta. Její výše je variabilní a záleží na závažnosti přečinu. Pokud například vinou nedostatečné zimní výbavy zablokujete silnici, může se její výše vyšplhat až na 5 000 eur, tedy přes 120 tisíc korun.
Stejně jako v Česku se řidič jízdou na nesprávných pneumatikách vystavuje riziku, že za něj případnou způsobenou škodu pojišťovna odmítne uhradit – respektive ji uhradí, ale bude ji zpětně vymáhat. To platí jak pro jízdu na letních gumách, tak pro sjetý dezén.
Autor: Matouš Waller
Zdroj: idnes.cz
1227