Ojetiny, které Češi milují, ale Němci by se jim vyhnuli: auta s vysokým rizikem problémů

Kdo chce zjistit, která auta vydrží opravdu hodně, nemusí čekat celé roky – stačí jim dát pořádně zabrat a rychle najet 100 000 kilometrů. Takový test totiž dokáže odhalit všechno, co se při běžném používání skrývá pod povrchem.

Co vlastně znamená riziková ojetina?

Většina lidí si pod tím představí sázku do loterie – buď se zadaří, nebo ne. Jenže existují modely, u kterých se ta druhá varianta objevuje až nepříjemně často. Nová auta testují novináři běžně týden, ale ta nejdůkladnější zkouška přichází až s dlouhodobým testem. Ten simuluje roky běžného provozu během jediného roku – 100 000 kilometrů najedou auta v krátkém čase, a to v těch nejrůznějších podmínkách. Od rozbitých okresních cest přes dálnice až po nekonečné městské kolony. A jakmile test skončí, vůz se rozebere doslova do posledního šroubku.

Teprve tehdy se ukáže, co prasklo, co se rozpadá a co jen navenek působilo v pořádku. Z těchto poznatků vznikl přehled osmi ojetin, které mají vyšší riziko poruch než ostatní. A rozhodně byste o nich měli vědět dřív, než se necháte zlákat lákavou nabídkou s textem „jen sednout a jezdit“.

Sto tisíc kilometrů pravdy: co dlouhodobé testy odhalily

V Německu se tímto způsobem testují desítky vozů – od běžných hatchbacků po luxusní limuzíny. A výsledky bývají nekompromisní. Mnohé značky, které si jinak drží pověst spolehlivosti, v těchto zkouškách tvrdě narazily.

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost – drobnost, která může zničit motor

Populární malý hatchback s tříválcem a automatem byl první velké zklamání. V jedné z testovaných sérií došlo k uvolnění kolíku, který drží napínák řemenu olejového čerpadla. Výsledek? Motor se odporoučel dřív, než test skončil. Přidejte problémy s řízením, sedadlem řidiče a chladicím systémem a máte vůz, který dokáže potrápit víc, než byste čekali.

Subaru XV 2.0D – japonská legenda, která rezne

Model, který má být symbolem spolehlivosti, se v testu proměnil v noční můru. Rezavějící podvozek, skřípající plasty, spojka po smrti a porucha sedadla řidiče – to všechno během jediného roku. Z mýtu o nezničitelnosti tak zůstalo jen jméno.

Audi Q3 2.0 TDI quattro – čtyřkolka s nepříjemnými překvapeními

Na pohled skvělá ojetina s image kvalitního SUV. Jenže test ukázal, že i Audi se může potýkat s řadou bolestí: poruchy převodovky DSG, problémy s EGR ventilem, lambda sondou a dokonce i se světly. Na auto, které má působit prémiově, příliš dlouhý seznam chyb.

BMW 218i Active Tourer – motor, který to vzdal po devíti měsících

Tříválec 1.5 litru měl být úsporný a kultivovaný, ale v praxi test nepřežil. Po devíti měsících musel dostat nový motor. A nebylo to jediné, co zlobilo – testeři zaznamenali celou řadu menších závad, které ukazují, že i bavorská preciznost má své limity.

Chevrolet Orlando 2.0D – rodinný minivan, který ztrácí dech

Na papíře slibuje prostor a rozumnou cenu. Jenže v testu se ukázalo, že Chevrolet z éry „evropských“ modelů nemá s americkou kvalitou mnoho společného. Převodovka vykazovala neobvyklé opotřebení, praskla manžeta hnacího kloubu a selhal zámek pátých dveří. Na první pohled drobnosti, ale dohromady tvoří nepříjemný obrázek.

Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech – francouzský šarm s technickými vrtochy

Originální design, pohodlí a úsporný motor by mohly stačit k úspěchu, kdyby se po 30 000 km nerozsypala převodovka. K tomu se přidaly problémy se zapalováním a první známky koroze na dveřích. Cactus tak ukázal, že roztomilost spolehlivost nezaručuje.

Volkswagen Golf VII 1.4 TSI – zlatý standard, který ztrácí lesk

Golf bývá symbolem spolehlivého kompaktního auta, ale i on dokázal zklamat. Testovaný kus trápily úniky chladiva, poruchy systému start-stop, unavené tlumiče a potíže s převodovkou. Ani legendární pověst „německé kvality“ tu nepomohla.

BMW i3 REX – elektřina bez problémů, spalovací motor s nimi

Malý elektromobil s přídavným benzínovým motorem měl být ukázkou inovace. Jenže právě ten spalovací „range extender“ se stal zdrojem potíží – doprovázeným drobnými elektrickými závadami a poruchami kabeláže. Auto sice test přežilo, ale s důvěrou to dopadlo hůř.

Když je test tvrdší než realita

Najet 100 000 kilometrů během jediného roku je zkouška, kterou běžný řidič nezažije. Ale právě proto má takovou vypovídací hodnotu. Tyto testy ukazují, že i oblíbené a zdánlivě spolehlivé modely mohou skrývat slabiny. Ať už kupujete Fiestu, Subaru nebo Golf, vyplatí se prověřit konkrétní kus pořádně – dřív, než zjistíte, že jste si přivezli domů problém.

 

Autor: Vojtěch Koval

Zdroj: TUV, ADAC

Foto: Volkswagen 

X
1227 logo
Položky označené hvězdičkou (*) jsou povinné.