Oranžové budky českých dálnic: SOS hlásky nejsou přežitek ani v době mobilů. U nehody pomůžou víc, než byste řekli

Tradiční telefonní budky už jsou v Česku minulostí, nicméně obdobná zařízení oranžové barvy máme na našich dálnicích zhruba co dva kilometry. Jaký je účel těchto hlásek a kolik lidí je dnes reálně využívá?

Oranžové budky, dálniční nouzové telefony, správně však SOS hlásky. To jsou zařízení umístěná na českých dálnicích plus minus každé dva kilometry. K čemu slouží a kolik lidí je využívá?

Tyto hlásky určené pro nouzové situace byly dříve podle Policie České republiky směřovány na dálniční oddělení policie, ale dnes jsou všechny svedeny na linku 112 s výjimkou pražského okruhu D0, jehož hlásky jsou vedeny na CŘD Rudná (Centrální řízení dopravy). Tuto informaci pro nás ověřili i pracovníci Národního operačního centra přímo u operátora.

Říkáte si, že jsou takové budky zbytečné, když má dnes každý mobil a nová auta i eCall systém? Nebo snad že jde o vyhozené peníze? V průměrné sumě 239 milionů korun bez DPH za jeden kilometr dálnice (údaj pro rok 2024) se náklady na hlásky (dle typu 500 000 až 750 000 Kč) nijak citelně nepromítnou.

Navíc jsou tyhle oranžové budky poslední záchrannou sítí, třeba když nemáte mobil, je vybitý, nemůžete jej najít (typicky v panice) či se vlivem nehody například rozbije. SOS telefony poslouží i cizincům, kteří jednoduše neví, kde jsou a kam mají volat (po EU volejte linku 112). A když nastane výpadek mobilního signálu? Hlásky pracují po kabelech, takže se dovoláte prakticky kdykoli.

A co je nejdůležitější, slouží jako přesná lokace. Totiž ve chvíli, kdy je nějaký malér na dálnici a vy nejste zrovna u cedule ukazující daný kilometr, dost pravděpodobně nebudete znát vaši přesnou pozici. Tahle funkce oranžových hlásek se může sakra hodit!

Při použití SOS hlásky je to naopak jasné, protože operátor hned vidí, odkud voláte. A spojíte se s ním hned, jenom musíte vyhodnotit, jestli máte hlásku dostatečně blízko, aby její užití proti mobilu dávalo smysl.

Můžete si rovněž všimnout, že dálniční kilometrovníky (žluté cedule) mívají vedle číslice i symbol telefonu a šipku. A to nám říká, jakým směrem se nejbližší SOS hláska nachází.

A kolik lidí hlásku ročně použije? Ředitelství silnic a dálnic počty telefonátů nesleduje, předpokládá se nicméně, že půjde řádově o desítky ročně. Každopádně i kdyby měly tyhle nouzové telefony reálně zachránit byť jediného člověka, tak smysl nepochybně mají.

Autor: Jan Majurník

Zdroj: garaz.cz

X
1227 logo
Položky označené hvězdičkou (*) jsou povinné.