Paradox: Asistenční systémy snižují počet nehod, ale zvyšují ceny pojištění

Moderní technologie v automobilech, které mají řidičům pomáhat – jako je automatické nouzové brzdění, sledování jízdních pruhů nebo adaptivní tempomat – výrazně zvyšují náklady na provoz a opravy. I po menší nehodě je často nutné vyměnit kameru, radar nebo senzor, které navíc vyžadují přesné kalibrování.

„Opravy aut jsou dnes tak drahé, že už se to začíná vymykat kontrole,“ říká Hami Ebrahimi, obchodní ředitel sítě amerických autoservisů Caliber Collision. Podle něj velkou část nákladů tvoří právě rostoucí složitost těchto technologií.

Přestože asistenční systémy podle dat americké organizace AAA za posledních pět let přispěly ke snížení počtu dopravních nehod o 25 %, náklady na opravy vzrostly děsivě – o 60 %. Jakékoli úspory tím byly vymazány a výsledkem je zdražení pojištění. Web ValuePenguin.com odhaduje, že průměrné roční pojištění auta v USA v roce 2024 dosáhlo rekordních 2 101 dolarů (zhruba 1 940 eur), což znamená už sedmý rok růstu v řadě. Celkové roční náklady na vlastnictví nového auta podle AAA činí v průměru 12 297 dolarů (asi 11 360 eur).

Proč jsou ale opravy tak drahé? Nejde jen o cenu poškozených dílů, ale hlavně o jejich kalibraci. Ta totiž není vůbec jednoduchá. I malá odchylka – například o jeden stupeň, tedy zhruba tloušťka vizitky – může na vzdálenost 90 metrů znamenat chybu až 1,7 metru. Kalibrace se proto provádí jen ve specializovaných servisech za přesně definovaných podmínek. Takových dílen je ale jen zlomek z přibližně 33 000 servisů v USA a vybavení jednoho z nich přijde na 600 000 až 1 milion dolarů (tedy 555 000 až 925 000 eur). V Evropě je situace velmi podobná.

„Je otázka, zda se automobilky vydávají správným směrem. Možná by bylo lepší vylepšovat stávající systémy než neustále přidávat nové,“ říká Richard Billyeald, technický ředitel britské výzkumné organizace Thatcham Research. Navíc zákazníci často tyto systémy obcházejí, protože s nimi nejsou spokojeni. To potvrzuje i průzkum spotřebitelské organizace JD Power z dubna 2024, podle kterého někteří řidiči označili tyto technologie za obtěžující a mnozí dokonce vypínají výstrahu při opuštění jízdního pruhu.

Lidé tak platí za něco, co ani nechtějí používat.

Aby se vyhnuli vysokým účtům, někteří majitelé aut volí levnější opravy bez kalibrace. V takovém případě může být auto sice provozuschopné, ale jeho bezpečnostní systémy už nemusí správně fungovat – a řidič o tom často ani neví. „Ještě horší je, že tato auta se pak prodávají nic netušícím novým majitelům,“ varuje Ebrahimi. Situaci dále komplikuje fakt, že palubní systém ne vždy dokáže odhalit, zda jsou senzory správně nastavené, upozorňuje Mike Nelson, zakladatel startupu QuantivRisk. „Dříve rozhodoval opravář, co je třeba opravit. Dnes to diktuje automobilka. A když se něco pokazí, zákazník často vůbec netuší, kde je chyba – v autě, v softwaru, v kalibraci, nebo v servisu,“ dodává Nelson.

 

Autor: Vojtěch Koval 

Zdroj: Caliber Collision, AAA Auto, autojournal.cz

Foto: Volkswagen.

X
1227 logo
Položky označené hvězdičkou (*) jsou povinné.