Písmeno L na voliči automatu mate řidiče. Co znamená a k čemu slouží?

U samočinné převodovky jsou běžné režimy P, D, N a R. V minulosti se k tomu přidávala také čísla, dnes u některých aut bývá ještě B nebo L.

Jak se auta s léty mění, vyvíjejí se i jejich převodovky. Vždyť jen samočinných existuje několik odlišných typů. K základnímu rozdělení na planetovou, dvouspojkovou, plynulou či automatizovanou manuální si přidejte další specifická zařízení napříč automobilkami. Typické třeba pro hybridní Renaulty (multimodová převodovka), Suzuki ve spojení s motorem Strong Hybrid či Toyoty se skříněmi e-CVT.

Bez ohledu na typ samočinné převodovky je její ovládání v podstatě stejné. Lišit se může jen umístěním voliče (sloupek volantu, středový tunel), jeho řešením (páka, tlačítka, kolébkový spínač) a typem přenosu signálu na převodovku (mechanicky, elektroimpulzně). Naopak jednotlivé polohy voliče se s léty nemění.

Na některých převodovkách ale najdete vedle základních režimů také méně obvyklé. Ve spojení s hybridy či elektromobily je to poloha B, kterou volíte z polohy D. Jejím zařazením podpoříte rekuperativní brzdění (tedy elektromotorem). V praxi tím šetříte brzdy a třeba v prudkých klesáních „béčko“ umožňuje udržovat rychlost vozidla, aniž musíte stále brzdit pedálem. Zcela výjimečně se může stát, že B není aktuálně k dispozici. To za předpokladu, že je baterie zcela nabitá a tedy ji už nelze dobíjet. U většiny aut je ale součástí elektrického pohonu brzdový odporník, v němž se energie maří a mění se v teplo.

Co když je ale na voliči samočinné převodovky písmeno L? Mnozí si jej vykládají jako load, tedy jízdní režim, který se uplatní, pokud auto zatížíte, případně pokud s ním táhnete těžký přívěs. Tohle ale není úplně přesné.

Ve skutečnosti mód L slouží k zablokování řazení na vyšší převodové stupně. V podstatě tak ve zjednodušené formě nahrazuje polohu 2 a 3, případně 4, které jsme vídali na samočinných převodovkách ještě před řekněme 20 lety. Pokud jste přesunuli volič řekněme do pozice 2, řadila převodovka pouze z jedničky na dvojku a výše už ne. Pokud do polohy 3, byla jízda možná maximálně na trojku.

Zmíněné režimy se používaly třeba při předjíždění, kdy umožňovaly vytočit motor do maximálních otáček, aniž by převodovka přeřadila na vyšší kvalt. A také při jízdě třeba v zimě po zasněžené silnici ve stoupání, ale i klesání.

Uvedené režimy skončily v podstatě s příchodem manuálního řazení u samočinných převodovek, které umožňuje totéž, a navíc se neomezuje jen na vybrané (nižší) převodové stupně. S manuálním režimem tak lze řazení výše zablokovat v každém stupni.

Pokud samočinná převodovka manuálním řazením nedisponuje, bývá jako náhražka kdysi běžně uplatňovaných funkcí řazení do zvoleného stupně právě mód L. Ve skutečnosti to znamená „low gear“.

U aut nabízených v Evropě se s ním moc často nesetkáte, jelikož naprostá většina nabízí manuální režim automatické převodovky. Naopak častěji k vidění je u amerických automobilů.

Autor: Tomáš Dusil

Zdroj.server jalopnik, učebnice Automobily II Převodovky, wikipedia, foto Mercedes-Benz, Porsche, Ford, Toyota, a

auto.cz

 

X
1227 logo
Položky označené hvězdičkou (*) jsou povinné.