Pravidlo dvaceti sekund
Určitě to všichni znáte, jedete po dálnici a v levém pruhu narazíte na pomaleji jedoucí vozidlo, které vás blokuje. Předjet zprava ho nemůžete, tudíž musíte počkat, až vám uvolní cestu. I přesto, že by se to správně dít nemělo, je to na českých dálnicích denním chlebem. V Německu, kde na dálnicích platí neomezená rychlost, se proti tomuto nešvaru rozhodli bojovat novou cestou. Zavedli dopravně-právní vodítko, podle kterého by řidič neměl v levém pruhu zůstávat déle než 20 sekund.
Pravidlo vyplývá ze zákona, který hovoří o tom, že by se vozidla měla držet co nejvíce vpravo. Německý autoklub ADAC vysvětluje, jak by to správně mělo vypadat: „Jakmile se do levého pruhu zařadíte a začnete předjíždět vůz před vámi, zvažte, zda v pruhu potřebujete zůstat déle než 20 sekund. Pokud ano, například kvůli dalšímu blížícímu se předjíždějícímu manévru, zachovejte levý pruh. Pokud je však patrné, že do dvaceti sekund k žádnému předjetí nedojde, ihned se vraťte zpět k pravé straně vozovky."
Pokuta až 2000 korun a jeden bod
Toto pravidlo zamezuje hned dvěma věcem. Zaprvé redukuje takzvané „cik-cak“ manévry, kdy řidiči až příliš často a většinou i zbytečně mění jízdní pruhy. Zadruhé bojují proti „levopruhařům“, kteří se v rychlém pruhu často zabydlí a nechtějí z něho uhnout.
A právě ti by princip dvaceti sekund měli brát opravdu vážně, jelikož pokud ho nedodrží, hrozí jim pokuta až 80 eur (zhruba 2000 Kč) a jeden trestný bod. Přestupek se nejčastěji kontroluje pomocí civilních vozů s kamerami. Je ale fér zmínit, že sankce nevzniká po 21. sekundě, ale až ve chvíli, kdy bez rozumného důvodu držíte levý pruh, omezujete tím ostatní a narušujete plynulost dopravy.
Jak to funguje v Česku?
U nás to funguje podobně jako v Německu. Také by se řidiči měli v levém pruhu zdržovat co nejméně. Pokud v pruhu jedete bezdůvodně a blokujete tím provoz, policie to může řešit jako přestupek - na místě hrozí pokuta do 2 000 korun. Body se ale za samotné zbytečné setrvávání vlevo nepřičítají.
Výjimkou jsou pak samozřejmě kolony, zúžení, zipování nebo situace, kdy pravý pruh objektivně neumožňuje bezpečný přesun. Nicméně vložené pravidlo 20 sekund u nás nemáme.
Autor: Robin Běhal
Zdroj: autoweb.cz