Nedávno se nám svěřil řidič Vladislav s tím, že se při cestě z Karlových Varů do Prahy setkal na silnici první třídy E48 u Lubence s nepříjemným výmolem (ZDE detail), po jehož vymetení v noci, za deště a při hustém provozu zjistil, že má jeho udržovaný Ford Mondeo rozhozenou geometrii a zdeformovaný ráfek.
Celou událost nahlásil údržbě silnic a svěřil se i nám, my oslovili tři správce komunikací, abychom zjistili, co může řidič v podobných případech dělat. Často máte nárok na náhradu škody, ale…
Za stav, kvalitu a sjízdnost vozovky je zodpovědný správce komunikace, který například užitím dopravního značení upozorní na lokální nedostatky. Třeba na výmoly. Ty se obvykle neobjeví náhle, ale jejich mechanismus vzniku bývá postupný.
Po zjištění závady (třeba výmolu) se řeší náprava, což začíná dopravní značkou a následně (různě dlouhá doba) dočasnou nebo trvalou opravou.
Dopravní značka „Nerovnost vozovky“ upozorňuje na hrboly, výtluky, díry a jiné nerovnosti na vozovce nebo na úsek s nerovným povrchem vozovky, vyžadující zvýšenou opatrnost nebo výrazné snížení rychlosti.
A tady jde o jádro pudla. Silniční zákon totiž přikazuje řidiči přizpůsobit rychlost a způsob jízdy stavu a povaze vozovky. A tehdy se úzce potkávají odpovědnosti řidiče (značka jeho odpovědnost podtrhuje) a odpovědnost správce komunikace.
Dálnice a silnice 1. třídy
Dálnice a silnice 1. třídy má na starosti Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), takže pokud utrpíte na těchto komunikacích nějakou škodu, například rozhozenou geometrii po najetí do výmolu jako řidič Vladislav, a máte pocit, že je na vině správce, můžete se na něj obrátit s požadavkem na náhradu škody.
ŘSD je pro tyto případy pojištěno, nicméně rozhodnutí o plnění škody je vždy na pojišťovně. Co tedy dělat?
Nejsnáze se dovoláte na všeobecnou infolinku ŘSD 800 280 281, kde vás případně přesněji odkážou nebo pošlete e-mail na posta@rsd.cz či zprávu do datové schránky zjq4rhz.
Výtluk na dálnici nebo silnici 1. třídy a kolo v tahu? Můžete se obrátit na ŘSD s žádostí o náhradu škody.
Každopádně byste si měli zaznamenat a zdokumenovat (typicky fotky) co se stalo, kdy se to stalo, kde se to stalo, co se poškodilo, co bylo příčinou poškození, případně připojit záznam o nehodě od policie, pokud byla na místě přítomna. Můžete být rovněž vyzvání kvůli dodání další dokumentace typu techničák a další.
Postup je pak takový, že po nahlášení události ŘSD a podání dokumentů jde tento případ na pojišťovnu, která se vyjádří.
Silnice 2. a 3. třídy
Jestli se vám stane nějaká škoda vlivem stavu komunikace na silnicích 2. a 3. tříd, které jsou ve správách krajů, tak je postup obdobný jako u ŘSD. Oslovili jsme zástupce Správy silnic Královéhradeckého kraje, kteří nám doporučili, co dělat.
V Královéhradeckém kraji se škoda hlásí na webu přes formulář, lze i přes e-mail nebo datovou schránku, minimálně e-mail a datovka budou relevantní i pro ostatní české krajské silniční správy.
Do zprávy byste měli uvést přesné místo události a čas vzniku, popis situace, přidat fotografie škod vozidla i závady na vozovce, Královéhradečtí radí ještě přiložit kopii techničáku, případně potvrzení od policie o účasti na nehodě nebo doklad o opravě, pokud už proběhla.
Nezapomeňte událost zdokumentovat, a to jak škody na autě, tak onu příčinu škody (třeba díra v silnici).
V Královéhradeckém kraji případ prověří nejprve krajský inspektor, který zjišťuje, jestli šlo o náhlou závadu ve sjízdnosti, dříve hlášenou a označenou závadu, předvídatelnou závadu a jaký je stav komunikace.
Škody do 5 000 Kč si řeší kraj sám, nad 5 000 Kč předává případ pojišťovně. Pozor! Postup řešení škod se může v jednotlivých krajích lišit dle jejich interních pravidel a pojistných smluv.
Ale všeobecně platí, že vy škodu nahlásíte a předáte k ní dokumentaci i popis, načež správce komunikace případ vyřeší nebo předá pojišťovně. Jde tedy o obdobný způsob jako u ŘSD.
Místní komunikace
Do třetice jsme oslovili správce místních komunikací v Hradci Králové, což jsou Technické služby. Pro upřesnění, místní komunikace jsou veřejně přístupné cesty, ulice, prostranství (náměstí, parkoviště) v obci, které slouží převážně místní dopravě.
Jestliže utrpíte škodu na vozidle nevhodným stavem (místní či účelové) vozovky, tak se opět obracíte na správce komunikace, v Hradci doporučeno e-mailem. Opět s dokumentací, fotografiemi, popisem.
Pamatujte, dálnice a silnice 1. třídy spravuje ŘSD, silnice 2. a 3. třídy kraje a místní veřejně přístupné komunikace pak obce.
V Hradci situaci šetří pojišťovna, tamní Technické služby o plnění nerozhodují. V jiných obcích může být postup odlišný, ale opět ne zásadně. Obecně platí nahlášení škody, předání materiálů, vyjádření správce či pojišťovny.
Pozor, pokud jde o soukromou komunikaci, jdete s případnou žádostí o náhradu škody za jejím vlastníkem.
Nevím, kam se obrátit
Je logické, že pokud se vám kolize spojená se stavem vozovky stane někde, kde to neznáte a nejste si jisti třídou komunikace, může být obtížné určit, kam se pro náhradu škody obrátit. Ze ŘSD nás informovali, že se řidiči mohou obrátit na ně a odpovědní zástupci se pokusí řidiče nasměrovat na správná místa.
Značka jako řešení?
Nabízí se tedy otázka, jestli je například půl roku umístěná dopravní značka typu „pozor výmol“ stále adekvátním řešením a skutečně správce komunikace i nadále zbavuje odpovědnosti za škody.
Dost dobře si totiž umíme představit situaci, kdy bude šoférův požadavek na plnění škody zamítnut z důvodu, že místo bylo označeno dopravní značkou.
Pokud by to byl i váš případ a od pojišťovny správce či samotného správce komunikace byste dostali zprávu „Litujeme, ale…“, nabízí se případ poslat k soudu. Takový spor ovšem asi nebude rychlý a nejspíš ani levný.
Autor: Jan Majurník
Zdroj: garaz.cz
1227