Dostatečné množství oleje v motoru je nezbytné. Viskózní kapalina snižuje tření a zabraňuje tak rychlému opotřebení jednotlivých součástek. Přelití nezbytného maziva však může mít přesně opačný účinek. Po výměně oleje tedy nezanedbejte pečlivou kontrolu hladiny.
Příliš oleje vede ke kouřivosti i poškozením
Měření hladiny olejeZměření skutečné hladiny není složité, je ale potřeba se držet několika zásad:
|
Pokud je oleje v motoru více, může se ve větší míře dostávat do spalovacích komor agregátu. Následná tvorba úsad neprospívá samotnému motoru, navíc se zanáší katalyzátor a filtr pevných částic.
Vysoká hladina oleje také mnohdy vede k vyšším tlakům uvnitř motoru, poškození těsnění a únikům. Krajním případem je dokonce úplné zadření agregátu.
Při příliš vysoké hladině totiž může dojít ke kontaktu s rychle rotující klikovou hřídelí. S tím si ani látky potlačující pěnění, které olej obsahuje, nedokážou poradit a z náplně se tak rychle stane ropná šlehačka. Takovou hmotu už olejové čerpadlo nasát nedokáže.
Jak dostat přebytečný olej ven
Možnosti, jak se přebytečného oleje zbavit, jsou dvě:
- Vypuštění: Vypustit můžete celou náplň. Nebojte se ji opět použít, dbejte však na čistotu – do oleje se nesmí dostat žádné nečistoty. Variantou je také pouhé pootevření vypouštěcího šroubu a upuštění části oleje.
- Odsátí: Přebytečný olej můžete odsát otvorem pro olejovou měrku elektrickým nebo ručním čerpadlem s hadičkou. Ruční odsávačky se dají pořídit už za několik set korun.
Malé přelití nevadí
Konstruktéři vozidel však počítají i s rezervou, například kvůli náklonům vozidla při zatáčení. Malé přelití, kdy je olej nad maximální ryskou jen o pár milimetrů, tedy není žádná tragédie. Problémy hrozí, až když je hladina vyšší o několik centimetrů.
Autor: Matouš Waller
Zdroj: idnes.cz