Přelitý motorový olej? I malá chyba vás může stát desítky tisíc korun

Všeho moc škodí. A to platí i v případě motorového oleje, bez kterého byste ovšem jinak daleko nedojeli. Pokud vám při výměně oleje ujede ruka a do motoru se ho dostane víc, než má, je zaděláno na problém. Příliš vysokou hladinu oleje řešte, jinak hrozí drahé poškození motoru i jeho úplné zničení.

Dostatečné množství oleje v motoru je nezbytné. Viskózní kapalina snižuje tření a zabraňuje tak rychlému opotřebení jednotlivých součástek. Přelití nezbytného maziva však může mít přesně opačný účinek. Po výměně oleje tedy nezanedbejte pečlivou kontrolu hladiny.

Příliš oleje vede ke kouřivosti i poškozením

Měření hladiny oleje

Změření skutečné hladiny není složité, je ale potřeba se držet několika zásad:

  • Auto musí stát na rovině, jinak bude měření zkreslené.
  • Po vypnutí motoru počkejte alespoň čtvrt hodiny, aby všechen olej stihl stéci do olejové vany.
  • Nikdy neodečítejte na první pokus – měrku po vytažení pečlivě otřete, zasuňte zpět a až po druhém vytažení zkontrolujte hladinu oleje.
  • Hladina se musí pohybovat mezi hodnotami MIN a MAX. Rozsah může být také vyznačen šrafováním nebo výstupky na měrce.

Pokud je oleje v motoru více, může se ve větší míře dostávat do spalovacích komor agregátu. Následná tvorba úsad neprospívá samotnému motoru, navíc se zanáší katalyzátor a filtr pevných částic.

Vysoká hladina oleje také mnohdy vede k vyšším tlakům uvnitř motoru, poškození těsnění a únikům. Krajním případem je dokonce úplné zadření agregátu.

Při příliš vysoké hladině totiž může dojít ke kontaktu s rychle rotující klikovou hřídelí. S tím si ani látky potlačující pěnění, které olej obsahuje, nedokážou poradit a z náplně se tak rychle stane ropná šlehačka. Takovou hmotu už olejové čerpadlo nasát nedokáže.

Jak dostat přebytečný olej ven

Možnosti, jak se přebytečného oleje zbavit, jsou dvě:

  • Vypuštění: Vypustit můžete celou náplň. Nebojte se ji opět použít, dbejte však na čistotu – do oleje se nesmí dostat žádné nečistoty. Variantou je také pouhé pootevření vypouštěcího šroubu a upuštění části oleje.
  • Odsátí: Přebytečný olej můžete odsát otvorem pro olejovou měrku elektrickým nebo ručním čerpadlem s hadičkou. Ruční odsávačky se dají pořídit už za několik set korun.

Malé přelití nevadí

Konstruktéři vozidel však počítají i s rezervou, například kvůli náklonům vozidla při zatáčení. Malé přelití, kdy je olej nad maximální ryskou jen o pár milimetrů, tedy není žádná tragédie. Problémy hrozí, až když je hladina vyšší o několik centimetrů.

 

Autor: Matouš Waller

Zdroj: idnes.cz

X
1227 logo
Položky označené hvězdičkou (*) jsou povinné.