Nejslavnější tuningová éra už je sice minulostí, ale i nadále se na českých silnicích pohybují upravená auta s polepy inspirovanými závodními speciály. Jedním z nejčastějších stylingových prvků je nalepovací pruh na čelním skle, který má i praktickou funkci – slouží jako stínítko proti ostrému slunci a zpříjemňuje život řidiče, ale české legislativě se bohužel nelíbí. Minimálně už jen z toho důvodu, že brání dopravním kamerám zaznamenat obličej konkrétního řidiče při přestupku.
Česká legislativa dovoluje pouze odbornou montáž
Česká legislativa klade na zasklení motorových vozidel nekompromisní požadavky, ať už jde o zatmavení oken nebo reklamní či dekorativní pruhy nebo polepy na oknech. Policie České republiky k tomu navíc uvádí, že tuto úpravu motorových vozidel mohou provádět pouze odborná montážní pracoviště s povolením Ministerstva dopravy České republiky (dále jen MD). Neodborná montáž tedy nemusí splňovat zákonné požadavky a může vést ke zbytečným vysokým pokutám.
„Pro účely identifikace závad v silničním provozu Ředitelství služby dopravní policie uvádí, že úpravy zasklení vozidel (fólie, film, reklamní polepy oken, či jejich opravy) může provádět pouze odborné montážní pracoviště, které je držitelem „Rozhodnutí o schválení technické způsobilosti typu systému vozidla nebo konstrukční části vozidla nebo výbavy vozidla,“ odpovídá Policie České republiky na dotaz Autowebu ohledně legálnosti těchto úprav.
Odborná pracoviště zároveň musí dodržet požadavky zákona č. 56/2001 Sb., předpisu EHK č. 43, vyhlášky č. 153/2023 Sb., zajistit odbornou montáž a po úpravě, nebo instalaci fólie, filmu, reklamního polepu, tento označit štítkem s označením výrobce fólie, způsobu úpravy a hodnotou minimální celkové propustnosti na každém skle a schvalovací značkou ATEST 8 SD XXXX (XXXX je číslo osvědčení autorizovaného pracoviště vydané MD) v provedení dle přílohy č. 15 vyhlášky MDS č. 341/2002 Sb. tak, aby štítek nepřekrýval ostatní značení.
A tím to nekončí. Štítky určené na zasklení vozidel mimo skel sloužících k výhledu z místa řidiče (prostupnost světla menší než 70 %) doplnit o značení „V „ dle předpisu EHK OSN č. R 43, dále musí vydat majiteli vozidla dokumentaci (certifikát, osvědčení, nebo typový list) s SPZ vozidla, číslo schválení MD, způsob úpravy (musí být uvedena minimální celková propustnost), vyznačit místo provedených úprav, datum úpravy a podpis oprávněné osoby.
Jak je to se zatemněním už z výroby
„Pokud je zasklení na vozidle zatemněno na maximální povolenou hranici již z prvovýroby, je nepřípustné na tato okna lepit jakoukoliv další zatemňovací fólii, s výjimkou zasklení zadních bočních skel a zadního okna při dodržení předepsaných podmínek. Jakékoliv vlastní úpravy na čelním skle jsou nepřípustné (bezpečnostní čiré fólie, zatemňovací pásy atd.),“ uvádí Violeta Siřišťová od policie.
Pokuta za jízdu s nevyhovujícím technickým stavem
Policie České republiky provádí kontrolu prostupu světla v zasklení přístrojem definovaným v 16 a příloze č. 7 vyhlášky č. 211/2018 Sb., o technických prohlídkách vozidel ve znění pozdějších předpisů.
Pokud je při silniční kontrole zjištěna závada, nejčastěji jde o vážnou závadu typu B a nad rámec pokuty policisté v rámci technické silniční kontroly omezí technickou způsobilost vozidlu na 30 dní. Není vyloučen postup dle § 6a zákona č. 361/2000 Sb., a vozidlu může být nařízena další kontrola technického stavu ve stanici technické kontroly.
Aktuálně v Česku platí následující sankce za jízdu s technicky nevyhovujícím stavem vozidla: bloková pokuta na místě 2500 až 3500 Kč, pokuta ve správním řízení 4000 až 10 000 Kč a 6 bodů do bodového konta řidiče.
Nejčastější závady zasklení na STK
Policie České republiky nám dále sdělila i nejčastější závady zasklení zjištěné na stanicích technické kontroly dle vyhlášky č. 82/2012 Sb., o provádění kontrol technického stavu vozidel a jízdních souprav v provozu na pozemních komunikacích. Jedná se o závady typu B.
Kompletní přehled najdete zde:
- 3.2.2 Celkový prostup světla přes zasklení neodpovídá požadavkům.
- 3.2.2.1 V poli výhledu řidiče směrem dopředu (v úhlu 180°) je celkový prostup světla přes zasklení nižší než 70 %.
- 3.2.2.2 V poli výhledu řidiče směrem dozadu je celkový prostup světla přes zasklení nižší než 70 % a vozidlo není vybaveno funkčními vnějšími zrcátky na levé a pravé straně.
- 3.2.4 Úprava zasklení (např. zatmavení), označení úpravy nebo použitý materiál (např. automobilní nebo reklamní fólie) neodpovídá požadavkům nebo oprava zasklení neodpovídá požadavkům.
- 3.2.4.1 Jakákoliv dodatečná úprava čelního okna, vyjma použití schválené folie pro čelní okno opatřené povinným štítkem s předepsanými údaji (označení výrobce, typ výrobku, schvalovací značka ATEST 8 SD XXXX a text „JEN NA ČELNÍ OKNO“).
- 3.2.4.2 Použití neschválené fólie nebo způsob montáže dodatečné úpravy neodpovídá požadavkům (zakrytí střední brzdové svítilny) nebo poškozená fólie (změna zabarvení, trhliny nebo vznik vzduchových bublin mezi nalepenou fólií a sklem) omezuje nebo zkresluje výhled řidiče.
- 3.2.4.3 Dodatečně povrchově upravené zasklení není opatřeno povinným štítkem s předepsanými údaji (označení výrobce, typ výrobku, schvalovací číslo ATEST 8 SD XXXX).
- 3.2.4.4 Oprava stanoveného zasklení omezuje nebo zkresluje výhled řidiče nebo oprava zasklení některého okna vozidla zjevně snižuje pevnost zasklení nebo může způsobit ohrožení bezpečnosti.
Autor: Lukáš Volšický
Zdroj: autoweb.cz