Ne, nejde o přestupky. Ano, chápeme, že dlouhé letní cestování v horku je nepříjemné. Přesto je dávání nohou na palubku nebo vystrkování rukou z auta velkým hazardem. A pokud můžeme podle toho, co vidíme kolem sebe soudit, jsou nohy na palubních deskách doménou žen. Dlouhé sezení není nic moc, navíc z toho často otékají nohy. Takže když je zvedneme výš, je to příjemnější.
Jenomže to má další dva aspekty. Jedním je hygiena. Uznejte, že ulepené a špinavé nohy opřené o palubní desku prostě nejsou nic moc. A druhým je bezpečnost. Policisté, hasiči i záchranáři pravidelně varují, že v případě nárazu může dotyčný o nohy i přijít.
„Dopravní policisté se při silničních kontrolách již setkali s několika případy, kdy měli spolujezdci při jízdě nohy na přístrojové desce. Pokud jsou však při tom připoutáni bezpečnostním pásem, žádného přestupku se nedopouštějí. Policisté je i přes to upozorňují na možné následky v případě intenzivního brzdění, případně dopravní nehody. Nejčastější odpovědí je, že je to neškodný relax a žádné nebezpečí jim nehrozí. Dnešní moderní automobily jsou plné různých bezpečnostních prvků a asistentů, které mají za cíl zvýšit bezpečnost posádky nejenom při jízdě, ale i v případě dopravní nehody. I přes bezchybné fungování veškeré techniky, která nás má chránit, může dojít k selhání a vážným následkům. Na vině je však nejčastěji neuvážené chování posádky, v tomto případě spolujezdce,“ popisuje policejní tiskový mluvčí Ladislav Beránek.
I malý náraz může znamenat invaliditu
Rizikem takového odložení nohou na palubní desku je nejen samotný náraz, ale i airbag. „Vak potom nohy tlačí neuvěřitelnou energií do těla. Poničí nejen končetiny, ale i bederní část, zároveň hlava jde dopředu proti kolenům. To bývá skutečně tragická kombinace,“ varuje Robert Šťastný, jeden ze členů týmu Výzkumu dopravní bezpečnosti Škody Auto.
A před nedávnem se tomuto tématu věnovala dokonce městská část Praha 11, která následky takového cestování popsala sice poměrně drsně, ale pravdivě:
„Při podobné nehodě se vlastně kombinují dva faktory. Jedním je síla airbagu, který vystřeluje nohy proti tělu, druhým pak nepřirozená poloha spolujezdce. Aktivace airbagu vede hlavně k poraněním či zlomeninám kotníků. Energie nárazu se pak dále přenáší na bérce a stehna, a to může vést k úrazům pánve, kde je riziko životu nebezpečného zranění. Nepřirozenou polohou spolujezdce je také ohroženo břicho a hrudník, páteř včetně krku a hlavy. Zranění vznikne buď prudkým zpomalením při samotném nárazu, či po kontaktu například s dolní končetinou, která může být airbagem doslova vystřelena proti svému majiteli.“ A pokud si myslíte, že nohy stihnete dát dolů, tak se velmi mýlíte. Airbag se aktivuje v řádu milisekund, takže ani nemrknete.
Nutno však dodat, že nohy na palubních deskách nejsou jen dámskou záležitostí. Často tak na dlouhých trasách a s aktivovaným tempomatem jezdí i řidiči kamionů. U nich to má ještě jeden dopad. V případě nenadálého problému nestihnou reagovat a výsledkem pak jsou zbytečné i velmi vážné nehody.
A s časem souvisí i ten druhý zmíněný nešvar, tedy vyndávání rukou z okna jedoucího auta, případně držení se za střechu auta. I v tomto případě totiž platí, že v případě problému ruku nestihnete dát dovnitř. A jsou známy případy, kdy po nehodě pasažér s rukou z okna přišel o prsty, ale jinak se mu díky pásům nic nestalo. Ostatně, před pár lety řešila hodonínská policie nehodu, při které došlo ke střetu dvou aut. Tehdy vjel 62letý řidič do protisměru na křižovatce, kde narazil do boku jiného auta. Jeho řidič měl ruku pověšenou z okna. Při nárazu o ni přišel, byť jinak mu po nehodě nic nebylo.
A další taková nehoda se stala v Praze, kdy řidič dodávky neodhadl šířku svého auta a při průjezdu úzkou ulicí se bokem otřel o zaparkované nákladní auto. Jenomže jeho spolujezdec měl ruku vystrčenou z okna. V tomto případě došlo k otevřené zlomenině. A i v tomto případě by se nic nestalo, kdyby ruka zůstala tam, kde měla. Tedy v autě.
Autor: Anna Russová
Zdroj: idnes.cz