Slunce, prázdniny a nehody: Léto je na českých silnicích pravidelně nejtragičtějším obdobím

S příchodem léta se české silnice plní řidiči mířícími na dovolenou, rodinami s dětmi, motorkáři i méně zkušenými sezonními řidiči. Zvýšený provoz, delší trasy, vysoké teploty i uvolněnější prázdninová atmosféra pak často vytvářejí podmínky, které se odrážejí v nehodovosti.

Podle údajů Policie ČR došlo v červenci a srpnu 2024 k více než 16 000 dopravním nehodám. Při nich zemřelo 88 osob a přes 380 dalších bylo těžce zraněno. Letní měsíce tak dlouhodobě patří k nejrizikovějším obdobím na českých silnicích. „Každý rok si letní prázdniny vyžádají desítky lidských životů. Nejde o výkyv, ale o opakující se trend, který má své příčiny – delší trasy, únava, větší provoz, neznámé prostředí a také častější rozptylování za volantem,“ říká Martin Škorík z pojišťovny D.A.S. právní ochrana.

Časté příčiny letních kolizí

Nejčastěji za nehodami nestojí vysoká rychlost nebo alkohol, ale prosté nevěnování se řízení. Jen během loňských prázdnin evidovala policie přes 3 000 nehod způsobených nepozorností řidiče, které si vyžádaly 8 lidských životů, desítky těžce a stovky lehce zraněných. Typické jsou situace, kdy řidič za jízdy manipuluje s navigací, odpovídá na zprávy, otáčí se k dětem nebo se rozptyluje rozhovorem se spolujezdcem.

Dalšími nejčastějšími příčinami jsou nesprávné manévry, například otáčení nebo couvání, a také nezvládnutí řízení vozidla. Výraznou roli hraje i nepřizpůsobení rychlosti dopravně technickému stavu vozovky – to si během dvou měsíců vyžádalo 20 životů. „Letní provoz bývá nepředvídatelný a často klade na řidiče větší nároky než jindy. Podcenění situace, i krátkodobé, se může velmi rychle proměnit v nehodu se závažnými následky,“ upozorňuje Škorík.

Motorkáři v letním provozu

Letní sezóna přináší i zvýšený počet motocyklů na silnicích. Zatímco automobilový provoz bývá v letních měsících častější, motorkáři patří k těm nejzranitelnějším účastníkům. V červenci a srpnu 2024 při nehodách zemřelo 29 motocyklistů, často kvůli jejich přehlédnutí při odbočování nebo předjíždění.

Řidiči automobilů si na přítomnost motorky mnohdy vzpomenou až ve chvíli, kdy je pozdě. Proto BESIP opakovaně připomíná, že při jakémkoli manévru – zejména odbočování vlevo – je důležité znovu zkontrolovat situaci ve zpětných zrcátkách i mrtvém úhlu. Letos na podporu pozornosti řidičů spustil i kampaň Hele, motorka!.

Nová online aplikace pro rychlé řešení nehody

Mnoho z letních kolizí se obejde bez zranění, ale i tak je nutné zaznamenat situaci kvůli pojištění. Právě proto byla letos spuštěna webová aplikace Bouračka.cz, která je alternativou ke klasickému papírovému záznamu o dopravní nehodě („euroformulář“).

Webový formulář je vhodné využít pro nehody mezi dvěma vozidly s českou RZ, které jsou bez zranění a se škodou do 200 000 korun – tedy nového maximálního limitu škody bez nutnosti volat policii. Uživatel ve formuláři vyplní údaje o nehodě, které druhý účastník potvrdí prostřednictvím SMS. Díky propojení s registry aplikace načítá některé informace a automaticky je doplní do formuláře.

„V momentě, kdy stojíte u silnice s poškozeným vozem, je jednodušší vytáhnout telefon než hledat papírový formulář a propisku. Elektronický záznam je rychlejší, přehlednější a méně náchylný k chybám. Má to ale své limity a například v případě dopravní nehody v zahraničí je nutné využít standardní papírový formulář,“ vysvětluje Škorík.

Podle České kanceláře pojistitelů by se Bouračka.cz mohla uplatnit až u 170 000 případů ročně – právě tolik drobných nehod se v Česku každoročně odehraje.

Letní jízda si žádá víc pozornosti i ohleduplnosti

Ačkoli letní silnice svádějí k uvolněnějšímu stylu jízdy, právě to může být kamenem úrazu. Delší trasy, vyšší teploty a neznámé prostředí zvyšují nároky na pozornost i fyzickou kondici řidiče. Při plánování cesty je proto vhodné počítat s pravidelnými přestávkami každé dvě až tři hodiny a s dostatečnou časovou rezervou, aby nebyl řidič pod tlakem.

K bezpečnosti přispívá i dodržování dostatečné vzdálenosti mezi vozidly, zdržení se manipulace s telefonem a obecná ohleduplnost vůči ostatním účastníkům provozu – včetně těch zranitelnějších, jako jsou motorkáři nebo cyklisté.

Autor: Ondřej Daňa, 

Zdroj: D.A.S., autojournal.cz

Foto: Shutterstock

X
1227 logo
Položky označené hvězdičkou (*) jsou povinné.