Tempomat: kdy vám pomůže a kdy je lepší se mu vyhnout

Správně použitý tempomat dokáže udělat jízdu pohodlnější a často i úspornější. Pokud ho ale zapnete v nevhodný okamžik, může mít opačný efekt – spotřeba paliva naroste, motor se zbytečně namáhá a v krajním případě může být ohrožena i bezpečnost.

Moderní auta sice mají sofistikované řidičské asistenty, ale u tempomatu je stále klíčová rozvaha a cit pro situaci na silnici.

Vedle klasického systému se dnes setkáte i s adaptivním tempomatem (Adaptive Cruise Control, ACC). Ten umí pomocí radarů a kamer sledovat vozidlo před vámi, automaticky přizpůsobuje rychlost a udržuje bezpečný odstup. Pokud řidič vpředu zpomalí, ACC začne brzdit, aby se vzdálenost nezkrátila pod bezpečnou mez. U některých modelů už technologie zvládá i asistovat při předjíždění, kdy vyhodnotí situaci a sama navrhne nebo provede manévr, pokud to považuje za bezpečné.

Dlouhé cesty po dálnici s plynulým provozem jsou pro tempomat ideální scénář. Udrží stabilní rychlost, odlehčí vám od neustálého hlídání pedálu plynu a sníží riziko, že nechtěně překročíte limit. Stejně dobře poslouží i na rovných, málo frekventovaných silnicích mimo město, kde vás nečekají prudké změny tempa.

Jiná situace nastává v hustém provozu, kde se rychle střídá zrychlování a brzdění – tam je tempomat spíše na obtíž a může snížit vaši schopnost okamžitě reagovat. Stejně problematické jsou zimní podmínky, kdy je silnice pokrytá sněhem nebo ledem. Automatické udržování rychlosti na kluzkém povrchu zvyšuje riziko smyku a ztráty kontroly nad vozem.

Nevhodné je jeho používání i na horských a kopcovitých trasách. Prudká stoupání a klesání mohou vést k tomu, že motor pracuje ve zbytečně vysokých otáčkách, což se negativně projeví na spotřebě paliva. V takových případech je lepší rychlost regulovat ručně a přizpůsobit jízdu okamžitým podmínkám.

Závěr je jednoduchý – tempomat je užitečný společník, ale jen tehdy, když ho zapnete ve správný moment. Při správném použití vám ušetří námahu i peníze, při špatném může udělat přesný opak.

 

Autor: Vojtěch Koval,

Zdroj: BESIP, ÚAMK

Foto: Škoda Auto

 

 

X
1227 logo
Položky označené hvězdičkou (*) jsou povinné.