Doba, kdy lidé vyráželi na cesty brzy ráno, aby se vyhnuli přehřátému interiéru, je dávno pryč. Dnes máme klimatizaci – ať už manuální, nebo automatickou. I ta ale má svá pravidla. Kdo je nedodržuje, může tím škodit autu i vlastnímu zdraví. V každém případě byste v horku neměli váhat, zda klimatizaci zapnout. Už dávno nejde jen o komfort, ale i o bezpečnost.
Podle odborníků způsobuje teplota 35 °C v interiéru vozu až o 20 % pomalejší reakce řidiče. Účinek přehřáté kabiny je srovnatelný s hladinou alkoholu v krvi 0,5 promile. Proto je důležité udržovat prostor pro posádku chladný a dobře větraný. Moderní klimatizace jsou velmi úsporné, takže není třeba se obávat výrazného zvýšení spotřeby. Těch pár deci navíc za bezpečnost rozhodně stojí.
1. Nezapínejte klimatizaci hned naplno
V letním horku může teplota v zaparkovaném autě přesáhnout 60 °C. Jednou z nejčastějších chyb je v takovém případě okamžité zapnutí klimatizace na plný výkon. Správný postup je nejprve otevřít dveře a okna a auto přirozeně vyvětrat. Až pak nastupte, zavřete všechna okna a dveře a teprve potom zapněte klimatizaci. Ta pak bude mít méně práce a interiér ochladí rychleji.
2. Nepoužívejte recirkulaci vzduchu příliš dlouho
Vnitřní okruh pomáhá rychlejšímu ochlazení, protože do kabiny neproudí horký vzduch zvenčí. Jenže když ho necháte zapnutý příliš dlouho, zvyšuje se v interiéru hladina CO₂ i vlhkost, což vede k mlžení oken. Po několika minutách proto recirkulaci vypněte – nebo ji nepoužívejte vůbec a spolehněte se na automatický režim.
3. Nevypínejte klimatizaci zbytečně
Ranní letní jízdy mohou být příjemně chladné, a tak máte tendenci klimatizaci vypnout. Přesto ji zapněte – i kdyby měla foukat teplejší vzduch než je venku. Klimatizace totiž nejen chladí, ale i vysušuje vzduch, čímž zabraňuje mlžení oken při pozdějším nárůstu teploty.
4. Nesměřujte výdechy přímo na sebe
Cestující často chtějí co nejvíc studeného vzduchu – a rovnou do obličeje. Jenže důležitější než samotná teplota je správné proudění vzduchu. Aby se ochladil celý interiér rovnoměrně, měly by být výdechy nasměrovány vzhůru, nikoli přímo na tvář. Tak se chladný vzduch rozptýlí po celém voze. Rozhodně se také vyhněte otevírání oken – tím si do interiéru zase pouštíte horko.
5. Nepřechlazujte kabinu zbytečně
Jaká je ideální teplota? Odborníci doporučují, aby rozdíl mezi venkovní a vnitřní teplotou nebyl větší než 6–7 °C. Pokud je venku 35 °C, pak by v autě mělo být alespoň 28 °C – i když to nemusí být úplně příjemné. Teplotu tedy můžete snížit, ale s mírou. Vyvarujte se také častému vystupování a nastupování – teplotní šoky tělu nesvědčí.
6. Nezanedbávejte servis klimatizace
Stejně jako motor nebo brzdy, i klimatizace vyžaduje pravidelnou údržbu. Nejzásadnější je výměna kabinového filtru – ideálně každých 15 000 až 20 000 kilometrů. Znečištěný filtr omezuje proudění vzduchu a snižuje účinnost klimatizace. Navíc v něm mohou bujet bakterie, což není dobré ani pro vaše zdraví.
Autor:Vojtěch Koval,
Zdroj: ÚAMK, ADAC, autojournal.cz
Foto: Shutterstock