Zdá se, že se řidič po více než 50 letech dočkají okamžiku, kdy dojde ke kompletnímu dokončení dálnice D1. Tedy dálniční trasy sahající z Prahy do Bohumína a následně na polské hranice. Aktuálně posledním úsekem potřebným k dokončení dálnice je ten mezi Říkovicemi a Přerovem, který z druhého jmenovaného města vyvede tranzistní dopravu. Jedná se zároveň o úsek, který byl pro Ředitelství silnici a dálnic dlouhodobě právně komplikovaný.
Posledních 10 kilometrů
Ačkoli se jedná o úsek o délce 10 kilometrů, o umístění stavby se vedly spory trvající skoro 20 let. Problémy úsek provázely i v průběhu samotné stavby, kdy Ředitelství silnic a dálnic řešilo sérii sporů s odpůrci projektu. Nakonec však ŘSD jednotlivé spory vyhrálo a stavba, zahájená v prosinci roku 2022, tudíž mohla úspěšně pokračovat až do dnešních dní.
Podle Ředitelství silnic a dálnic se uvedení úseku do provozu dočkáme ještě v letošním roce, a to do 19. prosince. Stavba aktuálně probíhá dle tzv. akceleračního harmonogramu, za který si ŘSD muselo připlatit. Akcelerační příplatek za urychlení stavby o 3 měsíce vyjde ŘSD na 72 milionů korun, které obdrží sdružení firem Strabag, Doprastav a IDS Olomouc.
Na stavbě se aktuálně dodržuje přísný časový harmonogram včetně dohledu nad finančním plánem. Sdružení výše zmíněných firem v úseku nasadilo veškeré své dostupné kapacity, což v řeči čísel znamená na 250 lidí pracujících denně.
Nejstarší a nejdelší dálnice
Dálnice D1 je nejstarší a nejdelší dálnicí na českém území, jejímž záměrem je propojit Prahu, Brno, Ostravu a česko-polskou hranici. Na hranici s Polskem na D1 navazuje tamní dálnice A1. Původní záměr byl ještě o fous ambicióznější. D1 měla být totiž dopravní osou celého československého státu. Prvním otevřeným úsekem se v roce 1971 stala část dálnice mezi Prahou a Mirošovicemi.
Ačkoli by v letošním roce mělo dojít k dokončení dálnice D1, neznamená to, že bude D1 zcela průjezdná. Dálnici dál budou provázet omezení pro řidiče z důvodu nutných oprav, případně snah o rozšíření, které zlepší dopravu v určitých úsecích.
Pokračují rozšíření
V poslední době byl dokončen úsek v okolí Brna mezi Kývalkou a Holubicemi. Jeho rozšíření na šest pruhů začalo v srpnu 2023 a dokončeno bylo po 20 měsících na začátku dubna letošního roku. Do té doby byl úsek pro řidiče problematický, neboť během dne v části cesty vznikaly kvůli omezení nepříjemné kolony.
ŘSD plánuje rozšiřování i na dalších úsecích, a to ideálně najednou, aby práce trvaly co nejkratší možnou dobu. Předpokládá se, že dokončení rozšiřování úseků D1 skončí do roku 2032.
Autor: Robin Běhal
Zdroj: autoweb.cz