V Evropě klesly registrace vozidel, v Česku ale rostou. Vítězí diesel a hybridy

Od začátku roku do konce července poklesl celkový počet registrací, konkrétně o 0,7 procenta. Informovalo o tom Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA). Česko oproti evropskému průměru roste.

Od začátku roku se v EU prodalo 1,83 milionu benzinových aut, což představuje propad o 20,1 procenta a snížení tržního podílu na 28,3 procenta. U dieselových vozů byl pokles ještě výraznější – o 26,4 procenta, přičemž jejich tržní podíl činí pouze 9,5 procenta.

V Česku naproti tomu registrace rostly, „Při srovnání s posledními dostupnými daty z ACEA (Evropské sdružení výrobců automobilů) počet registrací nových osobních aut v Evropské unii za leden až červenec meziročně mírně klesá, a to o 0,7 %.  V tomto srovnání tedy může být rostoucí počet registrací nových vozů v Česku oproti průměru EU dobrou zprávou pro všechny subjekty napojené přímo či nepřímo na český automobilový trh,“ říká Jaroslav Kumbera, ředitel autofinancování v Raiffeisen – Leasing.

Do roku 2032 mají elektromobily tvořit přes polovinu prodejů, v Česku je trend jiný

Podíl plně elektrických vozidel na celkovém prodeji nových lehkých automobilů v Evropě překročí podle odhadu poradenské společnosti EY do roku 2032 hranici 50 procent. Informovala o tom agentura Reuters.

“Očekává se, že poptávku po elektromobilech budou podporovat politické cíle, oživení poptávky a cenově dostupné modely,” uvedla EY ve zprávě. Společnost zároveň předpokládá, že do roku 2050 budou elektromobily tvořit téměř všechny nově prodané osobní vozy v Evropě.

Českému trhu ale stále dominují spalovací motory, na vzestupu jsou hybridní pohony. „V rámci pokračující generační obměny pohonných jednotek potvrzují i naše interní data výrazný nárůst hybridních vozidel – jejich podíl se za sledované období v roce 2025 oproti roku 2024 více než zdvojnásobil. Zákazníci tak zjevně hledají kompromis mezi výhodami elektromobilů a tradičních spalovacích motorů.  Na druhou stranu stojí za zmínku, že v roce 2025 si Česko drží největší podíl registrací nových dieselových aut z celé EU,“ vysvětluje Jaroslav Kumbera.

Automobilový sektor v Evropě se aktuálně potýká s celou řadou výzev – od slabší poptávky v Číně přes zvýšení cel na export do Spojených států až právě po pomalejší přechod zákazníků k elektromobilům, než se očekávalo.

Autor: Ondřej Daňa

Zdroj: ACEA, SDA, Raiffeisen - Leasing, autojournal.cz

Foto: Shutterstock.

X
1227 logo
Položky označené hvězdičkou (*) jsou povinné.