Z pohledu řidiče D1 konečně bez kolon. U Brna má 6 pruhů, další omezení však přijdou na podzim

Úsek dálnice D1 u Brna je po 20 měsících konečně dokončen a má nově šest pruhů

Dálnice D1 patří mezi cesty, které se zřejmě nikdy neobejdou bez toho, aby alespoň na nějakém menším úseku nebyly nutné revize a opravy, které zpomalí dopravu a omezí projíždějící řidiče. Posledních 20 měsíců se podobná situace odehrávala v úseku mezi 194. a 196. kilometrem, kde od předloňského srpna probíhalo rozšíření na 6 pruhů.

Omezení trvající 20 měsíců

Úsek mezi 194. a 196. kilometrem se nachází v okolí Brna mezi Kývalkou a Holubicemi. Jeho rozšíření začalo v srpnu 2023 a dokončeno bylo po 20 měsících na začátku dubna letošního roku. Do té doby byl úsek pro řidiče problematický, neboť během dne v části cesty vznikaly kvůli omezení nepříjemné kolony.

Za rozšíření úseku jsou zodpovědné společnosti MI Roads a Doprastav, které práce na D1 dokonce uspíšily oproti původnímu plánu. Ten počítal s tím, že rozšíření úseku potrvá ještě více než dva měsíce. Společnosti nicméně slíbily urychlení prací a nakonec úsek dokončily s předstihem 70 dnů.

Návrat do normálu

„Dopravní situace, která při rozšiřování tohoto úseku nastala, byla velmi komplikovaná jak na dálnici D1, tak na dálnici D2. Teď přemýšlíme, jak do úseku mezi Kývalkou a Holubicemi jít, abychom kolony minimalizovali. To znamená, aby následky rozšíření dálnice D1 na šestipruh byly co nejmenší,“ uvedl Radek Mátl, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic.

Po dokončení prací a uvolnění omezení se zdá, že je situace zpět v normálu. Zrušení omezení a rozšíření na celkových šest pruhů pomohlo nejen dopravě z hlediska osobních automobilů, ale také kamionům. Ty v době omezení na úseku čekaly v dlouhých kolonách, které mnohdy sahaly až desítky kilometrů před Brno.

Další omezení během podzimu

Okraj Brna se však bez omezení neobejde na dlouho. již na podzim totiž začnou nové práce, tentokrát na přestavbě křižovatky s dálnicí D2. Ředitelství silnic a dálnic má již téměř všechno přichystané, minimálně smluvně je stavba zajištěna. Aktuálně se řeší, jak zajistit během přestavby plynulost provozu, aby řidiči tolik netrpěli. Jedním z řešení je podle ředitele ŘSD Mátla uzavření provozu nájezdové rampy od Brna směrem na Prahu.

Uzavření rampy má napomoci k plynulému najíždění vozidel do šestipruhu a také bezpečnosti. Mátl totiž předpokládá, že při nájezdu se kamiony přesunou ihned do svého pruhu a budou pokračovat po zhotovené cestě. Otázkou zůstává, jaká bude realita. Ostatně křižovatka mezi D1 a D2 patří mezi nejvytíženější úseky silniční a dálniční sítě v Česku.

ŘSD již plánuje rozšiřování i na dalších úsecích, a to ideálně najednou, aby práce trvaly co nejkratší možnou dobu. Pakliže se totiž rozšiřování dálnice nebude řešit úsekově, neměla by proměna dálnice trvat 11 let, ale například jen 4 roky. Dokončení rozšiřování by tak mohlo být dokončeno do roku 2032.

„Nechtěli bychom to dělat po úsecích, abychom tam otravovali 11 let, chtěli bychom to dělat komplet, abychom těch 11 let zkrátili třeba na čtyři roky, aby se to udělalo najednou. Ať je to co nejkratší, aby bylo co nejméně dopravních opatření a co nejméně kolon,“ dodává Mátl.

Autor: Petr Semecký

Zdroj: autoweb.cz

 

X
1227 logo
Položky označené hvězdičkou (*) jsou povinné.