Jednání v Bruselu a možné výjimky
Tento posun je výsledkem jednání předsedkyně Evropské komise Ursuly von der Leyen se zástupci automobilového průmyslu. Schůzka, která trvala celé hodiny, přinesla závazek, že do prosince proběhne další diskuse. Jedním z možných scénářů je povolení prodeje spalovacích aut i po roce 2035, pokud budou jezdit na uhlíkově neutrální paliva. Zvažuje se také zachování plug-in hybridů a REX (range-extended electric vehicles). Ačkoli zatím nic není definitivně rozhodnuto, stále jasněji se ukazuje, že absolutní zákaz spalovacích motorů nemusí platit v původně navržené podobě.
Argumenty průmyslu: tempo přechodu, infrastruktura a pracovní místa
Automobilky dlouhodobě upozorňují, že přechod na elektromobilitu je příliš rychlý a že infrastruktura nabíjecích stanic nebude v následujících letech dostačující. Navíc elektromobily jsou stále dražší než tradiční vozy a případné ukončení výroby spalovacích motorů by znamenalo ztrátu desítek tisíc pracovních míst.
BMW, které investuje miliardy do vývoje elektrické platformy Neue Klasse, odhaduje, že i v roce 2030 bude polovina jeho prodejů připadat na auta se spalovacím motorem. Firma zároveň modernizuje své šestiválcové a osmiválcové motory tak, aby splňovaly normu Euro 7, což naznačuje, že tyto jednotky zůstanou součástí nabídky i v dalším desetiletí. Generální ředitel BMW Oliver Zipse opakovaně upozorňuje, že ukončení éry spalovacích motorů v roce 2035 „může zabít celé odvětví“. Podobný tón zvolil i šéf Mercedesu Ola Källenius, podle kterého by nekompromisní pravidla mohla vést ke „kolapsu evropského automobilového průmyslu“.
Rozdělený automobilový svět: tradiční motory vs. elektrická budoucnost
Zatímco BMW a Mercedes se snaží prosadit postupný přechod, jiné značky podporují původní plán Evropské unie. Mezi nejhlasitější zastánce patří Volvo, Polestar a Kia, které věří, že pevně stanovené datum je nezbytné pro rychlejší investice do čisté mobility. Tento rozpor vytváří ostrou hranici mezi automobilkami, které stavějí na tradici spalovacích motorů, a těmi, které už plně vsadily na elektrickou budoucnost.
Co je ve hře pro Evropu
Výsledek debaty, kterou Evropská unie otevře ještě letos, bude mít zásadní dopad na celé odvětví. Rozhodne totiž nejen o technologickém směru evropské dopravy, ale také o zaměstnanosti, cenové dostupnosti aut a rychlosti, jakou bude kontinent schopný přecházet na zelené technologie.
Autor: Vojtěch Koval
Zdroj: EK, Reuters, ADAC, autojournal.cz
Foto: Shutterstock
1227