Zákazy vjezdů do garáží: Diskriminace majitelů aut na LPG a CNG

Před deseti lety novela zákona plošně zrušila v Česku zákaz parkování vozidel na plyn v podzemních nebo nadzemních garážích. Zajímalo nás, co se za tu dobu změnilo. A je smutné, že do většiny garáží stále auta na LPG nebo CNG nemůžou, na rozdíl od elektromobilů. Proč? A co hrozí těm, kteří zákaz poruší?

V redakci se nemůžeme zbavit pocitu, že auta na plyn jsou pro majitele garáží v Česku zřejmě nebezpečnější než klasická vozidla na benzin nebo naftu. A dokonce asi nebezpečnější než elektromobily, které už do většiny parkovacích domů mohou. Odpověď je pravděpodobně jednodušší, než si myslíte. Aby mohla auta na LPG (zkapalněný ropný plyn) a CNG (stlačený zemní plyn) parkovat v garáži, musí být vybavena detektory úniku plynu a dostatečným odvětráváním. To se alespoň píše v novele zákona, která plošně zrušila zákaz parkování pro auta s alternativním pohonem už v lednu 2015. Co si budeme povídat, nejde zrovna o levnou záležitost, proto je pro developery nebo majitele garáží zřejmě levnější připevnit na vjezd zákazovou značku a zakázat jejich vjezd i v provozním řádu.

Parkujeme i přes zákaz

Při psaní reportáže jsme jeli do různých obchodních center a parkovacích domů v Česku. Na Kladně se u našeho auta zastavil Petr, který má už třetí vozidlo s pohonem na plyn. Na otázku, co se podle něj za deset let od zrušení zákazu změnilo, se rozesmál. „Nic,“ odpověděl. „Asi bych to neměl říkat, ale parkuju v podzemních garážích i přes zákazovou značku. Nemám na autě žádné označení, že je na plyn. Jelikož mám palivový systém přímo od výrobce, tak ji mít ani nemusím,“ uzavřel s úsměv em Petr z Kladna. A téma parkování řeší na mnoha fórech na internetu i jiní majitelé vozidel na plyn. „ Je fakt, že provozovatelé tu značku dávají i tam, kde je signalizace úniku plynu a odvětrání a parkovat by se tam s plynovým autem mohlo. Prostě Češi se plynových aut bojí a je to vidět i tady na tom fóru,“ píše na jednom vláknu na internetu člověk s přezdívkou Kibitz. A jinde se k parkování přiznává další majitel s nickem Powerball: „Jezdím tam do garáží v Praze na Andělu, protože není kde zaparkovat, a udělám to jen jednou až dvakrát do roka z donucení.“ Málokdo možná ví, co by se stalo, pokud by ostraha garáže takové auto našla.

Vymahatelnost zákazu

Pokud vjedete s autem na plyn nebo klidně i s elektromobilem do garáže, kde je parkování těchto vozidel zakázané, nejde v žádném případě o přestupek. Potvrdilo nám to nezávisle na sobě několik advokátních kanceláří věnujících se dopravnímu právu. Maximum, co může provozovatel udělat, je to, že zavolá bezpečnostní službu nebo policii. Nemůže ani na své náklady takové auto odtáhnout, říká z advokátní kanceláře Práva řidiče její mluvčí Nela Mizera. „Svévolný soukromý odtah by byl posouzen jako neoprávněný zásah do vlastnictví. Může přivolat policii nebo obecní či městské strážníky, kteří mohou rozhodnout o odtažení,“ doplňuje Nela Mizera. Policie nám ale potvrdila, že takové situace neřeší.

 

Pokud je navíc v provozním řádu garáží uvedena smluvní pokuta za porušení zákazu, musí o tom řidič vědět, ještě než vjede do garáží. Ideálně musí být tahle informace na ceduli před vjezdem. „Pokuta uvedená v provozním řádu není správní pokutou, ale smluvní sankcí – je tedy vymahatelná jen cestou civilních soudů na základě toho, že řidič při vjezdu akceptoval provozní řád. V praxi se takové pokuty spíše používají jako odstrašující opatření a reálně se vymáhají jen výjimečně,“ odpověděl na naši otázku o vymahatelnosti pokut advokát Pavel Kiršner z kanceláře CIKR.

Nesvádějte to na hasiče

Mnoho provozovatelů garáží se v odpovědích na naše dotazy, proč u nich nemůžou parkovat vozidla s pohonem na LPG nebo CNG, odkazovala na požárně-bezpečnostní řád, který je pro parkovací domy a obchodní centra nezbytný. Tento dokument definuje požární úseky, únikové cesty a podobně a vydávají ho hasiči. Ti ale určitě parkování těmto autům na alternativní pohony výslovně nezakazují. „Auta na CNG a LPG mohou do podzemních garáží vjíždět, pokud byla vybavena detektory úniku plynu a účinným větráním,“ řekla Světu motorů mluvčí generálního ředitelství hasičů Klára Ochmanová. Pokud samozřejmě majitel garáž dovybavit nechce, hasiči parkování autům na plyn nedovolí, takže jde o začarovaný kruh. Zákon od ledna 2015 plošné parkování zrušil, ale nechal provozovatelům možnost, aby si pravidla upravili provozně-bezpečnostním řádem nebo zákazovou dopravní značkou. Asi by si s tím neporadili ani lidé v Kocourkově, jejichž komické příběhy se vyprávějí už od sedmnáctého století. A naštěstí v té době ještě žádná auta na plyn neexistovala.

Taktiky vlastníků bytů

Milan Paul bydlí v novostavbě a ještě loni řešil problém s parkováním svého elektromobilu v garážích bytového domu. „Náhodou jsem od souseda zjistil, že společenství vlastníků jednotek má k elektromobilům i hybridům velmi negativní postoj. Co jsem procházel, tak v zákoně to není ještě úplně jasně ukotveno, takže na to dle mého nemají právo,“ napsal ve facebookové skupině pro příznivce elektromobilů.

Tady čtenáře asi nepotěšíme. Podle České parkovací asociace může schůze vlastníků odsouhlasit zákaz vjezdu elektromobilům i autům na plyn. Mnohdy však je omezení dáno už v rámci přípravy a výstavby celého domu, kdy se nepředpokládá parkování alternativ, a pak už není mnoho možností, jak to změnit. Přesto se blýská na lepší časy. Nové nadzemní garáže už ignorovat auta na plyn úplně nemůžou. A totéž se týká i elektromobilů.

Seznam garáží a stání pro vozidla LPG a CNG
Město Místo Počet stání na LPG/CNG
Praha Centrum Černý Most 1000
  Parkovací dům Černý Most 89
  Westfield Chodov všechna stání na střeše
  OC Šestka 770
Brno Parkovací dům River Park 29
  Academy Park 39
Hradec Králové Nákupní centrum Futurum 40
  OC Aupark všechna stání na střeše
Kladno OC Central 20

Co hasiče v garážích nejvíc zajímá?

Zeptali jsme se tiskové mluvčí generálního ředitelství hasičů Kláry Ochmanové.

Bez vašeho razítka garáž jednoduše fungovat nemůže, co vlastně všechno kontrolujete?
Požární bezpečnost řešíme v rámci státního požárního dozoru jednak už ve fázi projektování a povolování staveb, přičemž vydáváme závazné stanovisko k požárně-bezpečnostnímu řešení. Zajímáme se o to, jestli provozovatel plní povinnosti podle zákona o požární ochraně a souvisejících předpisů. Důležité jsou hlavně únikové cesty: zda jsou volné, řádně označené a osvětlené, s funkčním nouzovým odvětráním. Chceme vidět i dokumentaci požární ochrany, kde musí být detailní požární evakuační plán, požární poplachové směrnice, dokumentace zdolávání požáru, požární kniha.

Majitelé aut na LPG a CNG nemají dlouhá léta kde parkovat, do podzemních garáží nemůžou. Co provozovatel musí splňovat, aby tam tato auta mohla?
My provozovatelům bezdůvodně nezakazujeme parkování elektromobilů ani vozidel na plynná paliva. Musí jen splnit potřebná technická řešení pro alternativní pohony. U LPG a CNG musí mít dostatečnou kontrolu detekce a větrání podle zákona. U elektromobilů bezpečné umístění a provoz dobíjecích stanic, včetně vytvoření podmínek pro hašení požárů a záchranné práce. Pokud naše požadavky garáž nesplňuje, tak při kontrolách můžeme jako hasiči uložit nápravná opatření a ve stanovených případech vyloučit věc z užívání, zakázat činnost nebo zastavit provoz.

Mluvíte o dostatečné ventilaci a také čidlech. Můžete být konkrétnější?
Třeba u elektromobilů jsou všechny normy, vyhlášky a zákony ve fázi přípravy. Ale alespoň jsme vydali doporučení, která pomáhají při posuzování bezpečnosti staveb ve vztahu k elektromobilitě. Garáže třeba musí mít vybraná riziková místa jako prostor pro dobíjení baterií. Tam se pak doporučuje okolí vybavit například termokamerami s předdefi novanými stupni poplachu a ty zapojit do systému s možností následného vyhlášení poplachu. Základním požadavkem je, aby garáž, která slouží i pro parkování vozidel s pohonem na plynná paliva, byla vybavena detektory úniku plynu a účinným větráním.

Rozdíly ve výbušnosti plynů a požáry elektromobilů

Pohon LPG: zkapalněný ropný plyn, který se získává při rafinaci ropy nebo při těžbě zemního plynu. Tvoří ho uhlovodíky. Propan-butan je těžší než vzduch, tudíž se při případném úniku bude držet dole u podlahy. Problém je, že nedochází k jeho samovolnému odvětrání a hrozí riziko výbuchu. Při smíchání se vzduchem hrozí nebezpečí výbuchu a stačí k tomu malá jiskra z odhozeného nedopalku cigarety. Ale odborně instalované a revidované systémy LPG jsou několikanásobně jištěny proti vznícení. Čidla musí být umístěna u podlahy.

Pohon CNG: stlačený zemní plyn (metan). Pokud se metan smísí se vzduchem, vznikne výbušná směs, a to už při koncentraci metanu mezi 8 a 14,5 procenta. Zemní plyn se při úniku drží nahoře pod stropní konstrukcí, kde jsou zpravidla instalována všechna světla, takže iniciací velmi snadno může dojít k výbuchu. I kdyby světla nesvítila, k výboji statické elektřiny a výbuchu stačí, když někdo upustí klíče na zem. Proto jsou v garážích důležité detektory v horní části, které automaticky aktivují odvětrávání už při dosažení deseti procent metanu ve vzduchu.

Elektromobil: Hasiči upozorňují, že největší nebezpečí požáru hrozí při nabíjení. A drtivá většina je způsobená technickou závadou. Z garáží je potřeba auto odtáhnout speciální technikou, kdy musí hasiči rozbít okénko a zablokovat kola u vozidla. V některých případech můžou být naopak vytažena z garáže okolní auta, aby se zabránilo dalšímu rozšíření ohně.

Autor: Luděk Hubáček

Zdroj: Svět motorů,auto.cz

oto: Svět motorů a auto.cz

 

X
1227 logo
Položky označené hvězdičkou (*) jsou povinné.